Recensie: Zusje – Rosamund Lupton

9200000009921786Titel: Zusje
Originele titel: Sister
Auteur: Rosamund Lupton
Uitgever: Boekerij
Genre: Roman, thriller
ISBN: 9789022565339

Dit boek keek me al de hele tijd aan in de schappen bij boekhandels, maar ik heb hem eigenlijk nooit gehaald. Maar nu ik een e-reader heb, dacht ik waarom dan niet gewoon ‘Zusje’ lezen, dus heb ik dat gedaan. En daar heb ik zeker geen spijt van!

Niets kan de band tussen zussen verbreken…Als Beatrice tijdens een zondagse lunch een paniekerig telefoontje krijgt over de vermissing van haar jongere zus Tess, stapt ze op het eerste vliegtuig naar Londen. Naarmate ze meer te weten komt over de verdwijning, neemt de verbijstering toe over hoe weinig ze feitelijk weet van het leven van haar zusje en ze is niet voorbereid op de angstaanjagende waarheden die ze onder ogen moet zien.De politie, haar verloofde en zelfs haar moeder leggen zich erbij neer dat ze Tess hebben verloren, maar Beatrice kan dat niet. Naarmate ze dichter bij de schokkende waarheid komt, raakt ze steeds geïsoleerder van haar omgeving en wil niemand haar meer geloven.

Whoo, op sommige momenten in dit boek had ik even kleine waterdruppeltjes in de hoeken van mijn ogen. En als je dat voor elkaar krijgt met een boek zit het zeker goed. Echt een ontzettend gevoelig boek, dat je helemaal meeleeft! Het boek is heel apart qua schrijfstijl aangezien het als een soort brief is geschreven van Beatrice aan Tess. Dit is wel vrij gek om eventjes in te komen, maar zodra er dan in zit leest het goed weg. Met deze ‘brief’ probeert ze alle gebeurtenissen rond de vermissing van Tess op een rijtje te plaatsen. Het is echt een goed geschreven boek, met af en toe een terugblik op de gebeurtenissen rondom de zoektocht. Je weet al snel dat het om een misdrijf gaat en dat veroorzaakt veel maatschappelijke onrust.

Je zou niet zeggen dat het Rosamund Lupton’s eerste boek is, want ze schrijft alsof het al jaren doet. Ze maakt de wanhoop bij Beatrice voelbaar tot in je tenen en beetje bij beetje weet ze steeds meer te ontrafelen rondom Tess. Ook zijn de personages goed verschillend, Beatrice is ordelijk en houdt van rust, terwijl Tess het tegenovergestelde was. Maar toch lijken ze meer op elkaar dan iedereen denkt.