Recensie: Zielloos – Corine Hartman

zielloosTitel: Zielloos (deel 3 van Jessica Haider)
Originele titel: Zielloos
Auteur: Corine Hartman
Uitgever: Karakter uitgevers
ISBN: 9789045204840

Zielloos is deel drie van de spannende serie van Jessica Haider. Een geweldige reeks boeken geschreven door Corine Hartman. En toen deel vijf alweer verscheen, besefte ik me dat ik nog niet eens deel 3 en 4 had gelezen. Dus dat moest er toch nog maar van komen. Ik sla namelijk niet zomaar boeken over in een serie.

In Zielloos, het derde deel van de Jessica Haider-serie wordt Zuid-Limburg geteisterd door een moordenaar die zijn slachtoffers op huiveringwekkende wijze tentoonstelt. Vanaf de vondst van het eerste, zwaar verminkte lijk beseft rechercheur Jessica Haider dat er een boodschap schuilt in de manier waarop de moordenaar te werk gaat en voor wie de boodschap is bedoeld. Ze trekt haar eigen plan, wars van het grootschalige onderzoek dat door de media op de voet wordt gevolgd. Een spoor van de dader leidt haar naar een klooster in de Eifel waar nonnen ogenschijnlijk vreedzaam leven, bidden en bijen houden, maar intussen een onheilspellend geheim bewaken. Als collega-rechercheur David Berghuis wordt ontvoerd en hem een gruwelijk lot lijkt te wachten, start Jessy een race tegen de klok om hem te vinden. Een race die bemoeilijkt wordt door een bijna onmogelijke opdracht van Saligia die oude wonden openrijt en haar tot in het diepst van haar ziel raakt. Kan Jessy haar missie voortzetten, als de prijs voor gerechtigheid onmenselijk hoog dreigt te worden?

Zielloos is dus alweer het derde deel rond de avonturen van Jessica Haider. In dit deel dus weer een nieuw avontuur voor de rechercheur. Zuid-Limburg wordt geteisterd door een seriemoordenaar. Jessica staat na een hectische periode weer op het punt haar werk op te pakken als ze erachter komt dat de moordenaar het nu ook op haar heeft voorzien. En dan heb je nog de Saligia. Een geheim elitekorps waar Jessica nu ook bij zit, zij hebben ook een nieuwe opdracht in het verschiet. Een opdracht die haar zeker zal aangrijpen en vele gevolgen zullen hebben. Maar in Jessica’s vrije tijd besluit ze de moordenaar naar haar toe te lokken en korte metten met hem te maken.

Ook al kun je de delen van de Jessica Haider serie gemakkelijk los van elkaar lezen wil je geen enkele missen. Het zijn top boeken die je als thriller liefhebber toch wel moet lezen. En ook al heb je de voorgaande delen gemist, de boeken zijn voorzien van voorstukjes zodat je toch een impressie hebt wat er in de vorige boeken in gebeurt. Jessica laat zich niet zomaar in de zeik nemen en slaat keihard terug. Ze heeft nogal veel problemen. Haar jeugd is niet makkelijk geweest en ook is haar zoon en vader overleden. En nu kampt ze ook met een coke- en whiskyverslaving en zoekt constant haar grenzen op. Maar ze laat zich niet sturen en kiest haar eigen keuzes.

En zo wordt ook dit deel weer ontzettend spannend. In het eerste deel heeft Jessica al afgerekend met Rolf Brezinger, de man die haar zoon heeft vermoord. In deel twee kreeg Jessica te maken met cadeautjes en berichten met de afzender BS. Ze is er nu achter wat dat betekend. En in Zielloos wordt er duidelijk wat deze man wil. Alle losse verhaallijnen vormen ergens ook een geheel en dat is erg knap gedaan. Corine Hartman is echt een soort vrouwelijke versie van Stephen King. Ze kan prachtige en heerlijk spannende boeken schrijven. Het barst van de actie en gruwelijke momenten. Zielloos is een geweldig derde deel.