Recensie: Zie me, hoor me – Martine Glaser

ziemehoormeTitel: Zie me, hoor me
Originele titel: Zie me, hoor me
Auteur: Martine Glaser
Uitgever: Clavis
ISBN: 9789044823967

Zie me, hoor me is een boek voorzien van een mysterieuze cover wat niet verteld waar het over gaat. Ik dacht aan iets vreemds over een meisje. En inderdaad dat heb ik goed geraden.

Aan het rustige leven van de zeventienjarige Audrey komt abrupt een einde. Is ze schizofreen aan het worden? Komen trauma’s van vroeger opeens terug als visioenen en nachtmerries? Of is er iets heel anders aan de hand? Eén ding staat vast: haar vriendje mag er niets van weten, want voor hem moet ze perfect zijn. Haar vader stuurt haar eerst naar een psycholoog en wil haar daarna laten opnemen in een psychiatrische kliniek, haar erg gelovige stiefmoeder ziet meer heil in exorcisme. Audrey vlucht naar haar grootouders in Spaans Baskenland. Stap voor stap ontdekt ze dat haar visioenen flarden zijn uit het leven van Maite, een meisje dat lang geleden in handen viel van de Spaanse inquisitie. Hoe dichter Audrey bij de plek komt waar die geschiedenis zich afspeelde, hoe meer ze de controle over haar eigen leven verliest.

Zie me, hoor me is een vernieuwend boek naar mijn mening. Je wordt een beetje in verwarring gebracht. Het verhaal begint namelijk al vrij onbekend. Audrey, het hoofdpersoon moet een bezoekje brengen aan de psycholoog. En ik wou natuurlijk gelijk weten waarom, want dit weet je nog niet. Ik was constant nieuwsgierig naar wat Audrey nou eigenlijk mankeert. Dit is namelijk iets wat zich niet snel verklapt. Het blijft namelijk ook vrij lang een geheim wat Audrey heeft. Je wordt een paar keer op het verkeerde been gezet en het leest ontzettend fijn en snel weg.

Het boek is super spannend. En het is zelfs af en toe wat bovennatuurlijk, al heeft dit uiteindelijk totaal geen betekenis. Het idee van exorcisme vond ik eigenlijk wel episch, hier heb ik namelijk wat mee. Ik vind films met exorcisme ook altijd zo geweldig spannend en eng. Maar uiteindelijk bleek dat hier niet het geval te zijn. Oud en nieuw wordt als het ware naast elkaar gelegd door een soort gekkentehuis voor exorcisme en het gewone kliniek idee. Wat iets onschuldiger klinkt. Gewoon een leuk en vaag boek. En vaag op de manier dat het me niks uit maakt. Gewoon echt een tof boek die ik met veel plezier heb gelezen.