Recensie: Zeven minuten na Middernacht – Patrick Ness

zevenminutenTitel: Zeven minuten na Middernacht
Originele titel: A Monster Calls
Auteur: Patrick Ness, Siobhan Dowd
Uitgever: De Geus
Genre: young adult, roman
ISBN: 9789044526332

A Monster Calls, waahh dat klinkt toch super tof en eng! In het Nederlands eigenlijk best lame.. Zeven minuten na Middernacht, maar op zich klinkt dat natuurlijk ook wel weer onheilspellend. Die cover doet me al huiveren. Ik heb namelijk al deel 1 gelezen van Patrick Ness’ Chaos Walking. En die vond ik al geweldig, dus dit boek leek me ook heel tof.

Het monster verscheen net na middernacht. Maar het is niet het monster dat Conor verwachtte, het monster uit de nachtmerrie die hij bijna elke nacht heeft gehad sinds zijn moeder ziek werd. Die met de duisternis, de wind en het geschreeuw. Het monster uit zijn achtertuin is anders. Oud. Wild. En hij wil het meest gevaarlijke van alles van Conor, hij wil de waarheid.

Als allereerst wil ik even zeggen dat de Engelse cover er een stuk angstaanjagender uitziet en ik vind die eigenlijk ook wel wat toffer. Dit boek doet echt toe denken. Het boek is geschreven door Patrick Ness, maar schrijfster Siobhan Dowd heeft hem op het idee gebracht, maar is helaas te jong overleden aan de gevolgen van kanker. Alles waar Conner, het hoofdpersoon bang voor is, wordt werkelijkheid. En de definitie van een monster wordt complete werkelijkheid. Dit verhaal zet je echt aan tot denken, maar is niet zwaar om te bereiken. Je wordt namelijk al vrij snel ontroerd door het verhaal zonder veel moeilijke worden. Ik heb dit boek gelezen op mijn e-reader zonder de illustraties die bij het origineel wel heeft. Ik heb dit boek trouwens ook in het Engels gelezen, ook omdat ik dacht dat het meer in originele staat zou zijn en mooier zou zijn om te lezen. Bij sommige boeken denk ik dat gewoon. En oh ja, ik heb de twijfel of ik dit nou een young adult/kinderboek vind of een roman. Want origineel is het wel als kinderboek bedoeld, dus ik heb bij genre maar allebei gedaan.