Recensie: Zac & Mia – A.J.Betts

9200000022439386Titel: Zac & Mia
Originele titel: Zac & Mia
Auteur: A.J.Betts
Uitgever: Blossom Books
ISBN: 9789020679724

Ik was duidelijk weer eens toe aan een boek a lá John Green en daarmee bedoel ik natuurlijk The Fault in Our Stars, wat een prachtig boek was dat! Ik dacht dat er geen tweede zou zijn en natuurlijk is dat er ook niet, maar wel een verhaal wat ook over twee personen gaat die kanker hebben en die romantiek en hun leven echt beleven. Het lijkt er niet op, het is dus geen remake op geen enkel vlak. Zac & Mia liet me gieren en brullen, maar ook was het zeker een emotioneel verhaal. Maar dan wel op een goede manier. Dit boek weet je te raken.

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de echte wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt naar een briefje – en ten slotte een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.
Je hebt moed nodig in het ziekenhuis: en een ander soort moed dan in de gewone wereld. In één van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, altijd.

Dit verhaal gaat dus over twee jonge mensen die midden in het leven staan en kanker hebben wanneer je net in de pubertijd zit, is natuurlijk verschrikkelijk. Zac & Mia beschrijft alles en gaat over elk gevoel, soms kun je je namelijk erg eenzaam voelen, maar het andere moment zit je misschien te lachen met vrienden of kun je creperen van de intense pijn die deze vreselijke ziekte met zich meebrengt.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, het ene hoofdstuk is Zac en dan een andere is weer Mia. Dat vond ik wel een erg interessant aspect van dit boek. Zo voel je een beetje mee met beide personages. Het verhaal begint met Zac, hij heeft leukemie en heeft een tijdje op een afdeling gezeten met alleen maar kankerpatiënten. Hij kon niet wachten tot hij daar uit mocht, want het was nogal saai en hij werd er natuurlijk niet echt positiever door. De enige die bijna dag en nacht aan zijn bed zit is zijn moeder, hij probeert vaak smoesjes te verzinnen zodat hij eventjes alleen kan zijn. Zo laat hij zijn moeder cd’s en zelfs een pet kopen, wat uiteindelijk op een fiasco uitdraait.

Voordat Zac naar huis mag, ontmoet hij Mia. Ze communiceren via kloppen op de muur, omdat ze niet bij elkaar op bezoek mogen. Toch vond ik dit een beetje raar, het is niet bepaald logisch dat je zo communiceert en het is nogal onrealistisch. Mia heeft een tumor in haar enkel en heeft een hogere kans om te overleven. Misschien wel het meeste van de gehele oncologie-afdeling. Op een gegeven moment beginnen ze met chatten via Facebook, deze conversaties staan beschreven en zijn leuk om te lezen.

Dit boek heeft me echt weer geraakt. Ze krijgen een goede band en worden op een gegeven moment zelfs verliefd op elkaar. Toch waren er ook wel enkele minpuntjes, zo had ik wel meer over Keith willen weten en de ouders van Mia. Want sommige personages waren naar mijn mening niet meer dan opvulling. Maar toch is dit boek een echte aanrader, zeker als je van The Fault in Our Stars hebt genoten.