Recensie: Younger – Pamela Redmond Satran

youngerTitel: Younger
Originele titel: Younger
Auteur: Pamela Redmond Satran
Uitgever: Karakter Uitgeverij
Genre: chicklit
ISBN:9789045204802

Younger is een boek die me wel aansprak vanwege de tekst ‘Sex and the City’, nu heb ik daar nog nooit naar gekeken moet ik bekennen. Maar toch weten dat soort teksten mij te lokken naar een nieuw, onbekend boek die me vanwege de voorkant ook wel weer interessant leek. Af en toe houdt ik namelijk wel van een lekker girly boek.

Dé nieuwe serie van de makers van Seks and the City. Met in de hoofdrollen Hillary Duff en Sutton Fraser. Alice heeft maar één wens: de klok 15 jaar terugzetten zodat ze andere keuzes kan maken in haar leven. Maar dat heeft gevolgen die ze niet kan overzien… Younger is een hilarisch vermakelijke roman die bewijst dat je zo jong bent als je jezelf voelt.

Een vrij onbekend boek nog, maar toch wist het me om de een of andere reden toch te boeien. Younger gaat over hoofdpersoon Alice, ze ziet er nog vrij jong uit ondanks haar beginnende grijzende haren. Haar man heeft haar verlaten voor een nieuwe liefde en haar dochter loopt stage in Afrika. Alice zoekt weer naar een nieuw doel in haar leventje. Ze ondergaat een metamorfose die haar beste vriendin Maggie haar aanbiedt. Dankzij de wonderen van haarverf en wat nieuwe kleren ziet Alice er weer uit als een hippe twintiger, zoals haar flirt in Manhattan nog even bevestigd. Als de klok op oudjaarsavond twaalf uur slaat begint Alice aan het nieuwe jaar in de armen van een jongeman die nog in de luiers lag toen zij op de middelbare school haar eerste kusje kreeg. Haar leugen over haar leeftijd zet Alice toch aan het denken. Ze krijgt een nieuwe kans in haar leven, zonder de echte waarheid te vertellen. Dus neemt ze haar droombaan aan, verhuist naar de hippe loft van Maggie en geniet van het leven, samen met haar jonge blaadje Josh. Josh is helemaal hoteldebotel. Hij denkt dat ze negenentwinitig en Alice heeft zelf het gevoel dat de wereld aan haar voeten ligt, of heeft ze zich er alleen maar mee?

Dat is een beetje de omschrijving van hoe het boek ongeveer is. Af en toe is dit boek behoorlijk onrealistisch moet ik zeggen. Want je kan je natuurlijk wel zo oud voelen als je bent, maar je maakt mij niet wijs dat je er voor iedereen er ineens uitziet als een van negenentwintig. Maar desondanks een makkelijk te lezen boeken die je toch aardig weet te vermaken. Het is natuurlijk ook moeilijk voor te stellen voor mij, om als een veertiger hopeloos te zijn in je leven als iedereen ineens de benen neemt. Hoe voel je je dan? Ik heb gelukkig geen flauw idee, omdat ik zelf nog een twintiger ben. Het is ook wel leuk om als hopeloos geval, want zo ziet Alice zichzelf voor de metamorfose ineens weer een jonge vent aan de haak te slaan. Al ben ik zelf niet zo van de leeftijdsverschillen. En om een baan te krijgen terwijl je liegt over je leeftijd is ook al apart te noemen. Dan zou je cv namelijk ook voor geen ene meter meer kloppen en moet je meer leugentjes maken dan slechts eentje. Het was een grappig boek, maar ik ben er niet stijl van achter overgeslagen.