Recensie: De wraak van de katana – David Kirk

Titel: De wraak van de katana (deel 2 van Musashi)
Originele titel: Sword of Honor
Auteur: David Kirk
Verschenen: 2016
Genre: thriller, historisch
ISBN: 9789045208145

Miyamoto Musashi’s reputatie staat hem voor. Hij staat bekend als de grootste krijger aller tijden. Daar komt verandering in als Musashi en zijn mannen worden verslagen tijdens de grote slag bij Sekigahara. Tienduizenden mannen blijven achter op het slagveld en de Legers van het Oosten eisen de glorieuze overwinning op. Musashi brengt het er levend vanaf, maar moet zijn toekomst overdenken. Musashi komt op de lijst van hen die de Yoshioka-krijgers beschaamd hebben, en er wordt een man op hem afgestuurd om in hun naam zijn hoofd te claimen. Dus moet hij, hoewel hij geweld heeft afgezworen, zichzelf beschermen en wraak nemen op hen die hem dood willen hebben.

Deel een was ik helemaal enthousiast over. Het ging over de jongeman Bennosuke Shinnen een jongen die zijn vader wilt navolgen om een van de grootste strijders van Japan te worden. Hij veranderd zijn naam in Musashi Miyamoto (kijk de naam van de serie!). Miyamoto moet in dit boek proberen zichzelf te beschermen wanneer er iemand achter hem aan zit om hem te onthoofden. Met een katana natuurlijk, want daar komt de titel een beetje vandaan. Miyamoto is eigenlijk best wel een goede jongen aangezien Akiyano (zijn tegenstander) gewond raakt en hij hem ook nog gaat verzorgen.

In dit boek gaat het er ook weer erg ruig aan toe. Je komt steeds meer te weten over Musashi en het is weer hakken en gorigheid zoals ik ook wel had verwacht. Er vallen dus vele gewonden en doden in dit deel. Je komt ook veel te weten over de geschiedenis van Japan aangezien het erg waarheidsgetrouw is verteld allemaal. Families en krijgers spelen de nadruk in het verhaal en je komt erachter dat deze grote machten hebben in het keizerrijk. Respect en machtsvertoon zijn belangrijk met wie er gaat winnen in een strijd. Musashi Miyamoto heeft echt bestaan en dit boek geeft wat duidelijkheid over het verhaal. Alles komt mooi over en het leest weer prima weg. Op een gegeven moment vond ik echter wel dat het af en toe wat in de herhaling viel met gebeurtenissen en hun reis en strijd. Veel vechten echt heel veel. En dat vond ik dan weer tekortdoen op het verhaal. Hoe goed die ook mag zijn. Natuurlijk komen er gevechten in voor, maar af en toe was het niet anders dan dat. En daarom vind ik dit tweede deel iets minder dan deel 1.