Recensie: Wit als Sneeuw – Salla Simukka

9200000027344551Titel: Wit is Sneeuw (deel 2 Sneeuwwitje-trilogie)
Originele titel: Valkea Kuim Lumi
Auteur: Salla Simukka
Uitgever: Clavis
ISBN: 9789044821444

Ik liet al weten dat ik het eerste boek van de Sneeuwwitje trilogie helemaal leuk vond en zeer spannend. Dus ik was zeer benieuwd naar het tweede boek. Wit als Sneeuw ziet er weer heel mooi uit, echt een geweldige sfeer weten ze neer te zetten met deze cover, lekker mysterieus.

Tijdens een trip naar Praag, ontmoet Lumikki Andersson een meisje dat beweert haar halfzus te zijn. Ze raakt nieuwsgierig, want haar ouders lijken inderdaad een familiegeheim te bewaren. Als Lumikki het meisje volgt, belandt ze in een religieuze sekte. Maar is het geloof puur, of is onschuld nooit zo wit als sneeuw?

Het eerste wat mij opviel toen ik in Wit als Sneeuw begon te lezen, is dat je ze eigenlijk ook onafhankelijk kan lezen en dus niet persé als serie. Dit is eigenlijk een compleet nieuw verhaal met dezelfde personages zo’n beetje, maar ook met veel nieuwe. Je bevindt je dan ook niet meer in Finland maar waant je Praag. Ik vond het in ieder geval wel wat hebben en ook dit boek leest weer heerlijk weg. Echt weer een toppertje, ik word denk ik al helemaal fan van Simukka. Er zitten weer wat onverwachte momenten in, dat dit boek zou goed en sterk maakt.

Ook dit boek was weer zeer origineel qua verhaal, vooral het onderwerp sektes vond ik erg origineel. In dit deel wordt wel verder geborduurd op Lumikki, je komt namelijk meer over haar te weten. Ik vond dit boek net zo goed als Rood als Bloed en kijk uit naar helaas al weer het laatste deel Zwart als Ebbenhout. Ik hoop alleen wel dat Simukki haar volgende boeken wat langer gaat maken dan slechts 200 bladzijdes. Dat is het enige minpuntje.