Recensie: Wij – David Nicholls

Originele titel: Us
Auteur: David Nicholls
Uitgever: Boekerij
Genre: roman
ISBN: 9789022571354

Ik zag dit boek verschijnen en ik dacht dat ik hem gewoon moest gaan lezen. Ik zag hem namelijk ook vaak voorbij komen en dat maakt me gewoon nieuwsgierig.

Douglas Peterson wordt midden in de nacht door zijn vrouw Connie gewekt met het bericht dat ze hem wil verlaten. Hun zoon Albie gaat na de zomer het huis uit om te studeren en zij vindt dat het de hoogste tijd is om te scheiden, nu hun ouderlijke taak erop zit. Douglas houdt van zijn vrouw en het vooruitzicht van een leven alleen jaagt hem angst aan. Maar hij heeft nog een kans. Er staat nog een familievakantie gepland, een Europese rondreis langs steden als Parijs, Barcelona en Amsterdam. Hij besluit dat dit de trip van hun leven moet worden: de vakantie die hen weer nader tot elkaar zal brengen, waarin hij het respect van zijn zoon en de liefde van zijn vrouw terugwint. De hotels zijn geboekt, de tickets gekocht, de route uitgestippeld. Wat kan er nu in hemelsnaam nog misgaan? Wij is zowel groots als intiem, zowel grappig als hartverscheurend. Het is een liefdesverhaal en een onvergetelijke road trip in één, met alle hilarische situaties, genoegens en uitdagingen van een grote reis – letterlijk en figuurlijk.

Dit boek gaat over Douglas Petersen een man van middelbare leeftijd. Hij is wetenschapper en een beetje gekkig, daardoor heeft hij ook moeite zijn gevoelens te uiten. Zijn vrouw Connie en zoon Albie zijn precies het tegenovergestelde van Douglas. Connie kan nogal impulsief zijn en als ze op een nacht wakker wordt om te zeggen dat ze haar man zal verlaten zodra Albie naar de universiteit gaat, springt er bij hem een knopje om. Hij wil er alles aan doen om dat te voorkomen. Ze waren van plan om een reis door Europa te maken en dit probeert Douglas te gebruiken om alles op een rijtje te zetten en alles weer recht te trekken. Maar uiteraard gaat dit niet zoals gepland.

Je krijgt het hele verhaal van Douglas en Connie te lezen, zowel in hun verleden als heden. Je gaat tijdens het lezen steeds meer aan de kant van Douglas staan, vooral omdat je weet hoeveel hij van Connie houdt.

Ondanks de scheiding die toch echt lijkt te gebeuren is er ook veel humor aanwezig in het boek. En dan echte Engelse humor, daar houd ik echt van. Douglas is wat onhandig en is niet helemaal zeker hoe hij zich kan uiten, maar hij heeft een lekkere dosis zelfspot. En dat is echt geweldig. Het is een fantastisch boek waar ik echt van heb kunnen genieten.