Recensie: Wereldwonderen van punt naar punt

Titel: Wereldwonderen van punt naar punt
Originele titel: Wonders of the World DOT TO DOT
Auteur: Charlotte Greeven
Verschenen: 2016
Genre: kleurboek
ISBN:9789045208756

Wereldwonderen van punt naar punt neemt je mee langs al het moois dat de wereld te bieden heeft en gaat uit van de moderne lijst van werelderfgoed, opgesteld door de UNESCO. Denk aan: de toren van Pisa, de Akropolis in Griekenland, Stonehenge in Engeland, de Taj Mahal in India, de Chinese Muur, het Sydney Opera House, of Petra in Jordanië. Maar ook onze eigen grachtengordel in Amsterdam en de Grote Markt in Brussel ontbreken uiteraard niet! Charlotte Greeven heeft dertig prachtige gebouwen en stadsgezichten omgezet naar prenten die bestaan uit honderden punten. De tekeningen zijn deels geschikt om in te kleuren. Op vele platen zijn verrrassende details te vinden. Achterin het boek zijn foto’s van wereldwonderen opgenomen met korte informatie over het gebouw of stadsgezicht.

In dit boek kan ik weer verder met een van mijn favoriete creatieve bezigheden waar je niet teveel bij hoeft te verzinnen of iets dergelijke. Soms doe ik dit dan ook nog liever dan gewoon kleuren. Het is de bedoeling dat je de puntjes gaat verbinden en uiteindelijk een wereldwonder vormt in je tekening. Vele tekeningen zijn al voorzien van wat kleur om de tekening wat meer af te laten lijken als je hem klaar hebt. Ik vind dit soort dingen altijd wel een leuke uitdaging om te doen. De officieële wereldwonderen staan er ook wel in, maar ook veel meer zoals de Notre-Dame, de rijstterrassen in Indonesië, maar ook dingen die ik zelf niet zo goed ken zoals: Hien Nhon toegangspoort in Hue, Vietnam of Fort Rohtas in Pakistan. Op zich is het dan wel leuk om dit soort dingetjes te doen om er achter te komen hoe dat er dan ongeveer uit ziet.

Ik moet zeggen dat de auteur van dit boek echt haar best heeft gedaan op de tekeningen en ze zien er werkelijk prachtig uit. Wat ik ook leuk vind is dat als je bijvoorbeeld een tekening af hebt van een omgeving of object die je niet zo goed kent dat je achter in het boek ook nog een foto kunt vinden van het wereldwonder met een kort verhaaltje erbij. Dat maakt het nog extra leuk en vind ik echt een fantastische toevoeging, zo leer je er zelfs nog wat van! Je bent wel eventjes bezig met een tekening, maar je haalt er ook wel voldoening uit als je er dan weer eentje af hebt. Ze gebruiken overigens in dit boek kleurgroeperingen van iedere groep van 1 tot 99 zodat het wat overzichtelijker wordt en je je niet helemaal rot hoeft te zoeken overal. Maar dat staat voorin het boek vermeld.