Recensie: Water & Vuur – Victoria Scott

9200000026240681Titel: Water en Vuur (deel 1 Water en Vuur)
Originele titel: Fire and Flood
Auteur: Victoria Scott
Uitgever: Leopold B.V.
Genre: young adult, avontuur, dystopian
ISBN: 9789025865757

Een nieuw boek dat lijkt op De Honger Spelen, daar ben ik wel voor te porren. En toen ik hem per toeval zag liggen bij de bibliotheek bij de nieuwste boeken, griste ik hem meteen mee. De voorkant ziet er namelijk ook wel echt aanlokkelijk uit.

De zestienjarige Tella is wanhopig: haar broer is ernstig ziek en de artsen staan met lege handen. Dan ontvangt Tella geheimzinnige instructies om deel te nemen aan een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En de prijs? Het geneesmiddel dat haar broer kan redden. Modepopje Tella, niet gewend aan ontberingen, is vastbesloten: ze moet winnen!
Alle deelnemers krijgen een ei, dat tijdens de race uitkomt. In elk ei zit een Pandora, een speciaal gemanipuleerd dier, met gaven waarmee het de deelnemer kan helpen. Tella s Pandora lijkt niets bijzonders te kunnen of toch wel?
En hoe handig zijn Tella s gevoelens voor de zwijgzame, stoere Guy, die net zo graag wil winnen als zij? Want als het erop aankomt, heeft Tella maar één doel: het leven van haar broer redden en dat van zichzelf.

Echt een super spannend boek, die je zeker gelezen moet hebben. En inderdaad, als De Honger Spelen in de smaak valt, dan is dit ook zeker een interessant boek. Het boek gaat over een meisje genaamd Tella. Haar broer is ernstig ziek, en Tella wil er alles voor doen om haar broer weer beter te maken. Op een dag vindt ze een apparaatje waar een boodschap opstaat, maar haar vader pakt het van haar af. Ze wordt boos en weet zeker dat dit een hint voor haar was. Uiteindelijk lukt het om het ding terug te krijgen. Ze beluistert de boodschap die het ding bij zich draagt en hoort dat ze meedoet met een wedstrijd, genaamd de ‘Zwavelloop’, en dat ze als eerste over de finish komt ze het medicijn krijgt om haar broer te redden. Er ontstaat geen enkele twijfel over haar keuze en volgt iedere instructie die het apparaatje haar geeft. Ze moet door vier ecosystemen heen: jungle, woestijn, oceaan en bergen. En dan is er nog een andere deelnemer, de geheimzinnige Guy. Ze voelt dat hij mij weet over de ‘Zwavelloop’ en probeert dus informatie uit hem te trekken. Maar dat gaat minder makkelijk dan ze dacht. Tella komt er echter wel achter dat de loop ongelooflijk zwaar en gevaarlijk zal zijn. En voor Tella zal er ook een situatie ontstaan tussen leven en dood, wil zij haar broer redden en zelf in gevaar komen?

Zoals ik hier de details een beetje opnoem rond het boek kun je er wel uit op maken dat het echt een superspannend bloedstollend boek is om te lezen. Ik heb dan ook echt in spanning zitten lezen en ik bleef ook doorlezen, omdat ik wou weten hoe het af zou lopen natuurlijk. Ik ben echt zeer te spreken over dit boek en ik kan niet wachten om deel 2 te gaan lezen!