Recensie: Vuurpreek – Francesca Haig

Originele titel: The Fire Sermon
Auteur: Francesca Haig
Uitgever: A.W. Bruna uitgevers
ISBN: 9789400504776

Ik kreeg de kans dit boek te gaan lezen en daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen.

Cass en Zach werden tegelijk geboren en ze zullen tegelijk sterven. Een sterke Alfa- en een inferieure Omega-tweelinghelft – het enige wat ze delen is het moment van hun dood.

De Omega’s leven in afzondering, door hun familie verstoten zodra hun afwijking duidelijk wordt. Gedwongen om gescheiden te leven, worden ze wreed onderdrukt door hun Alfa-tweelinghelft. De Alfa’s vormen de elite. Zodra hun zwakkere broer of zus is verbannen, zijn ze vrij om een bevoorrecht en veilig leven te leiden zonder dat hun Omega-wederhelft hen in de weg zit.

Cass en Zach zijn aan de buitenkant allebei volmaakt: ze hebben geen ontbrekende ledematen, geen zichtbare ‘Omega-mutatie’. Maar Cass heeft een geheim, en niets zal Zach tegenhouden om dat te ontsluieren.

Ze hebben beiden het vermogen om de wereld te veranderen. De een zal de ander moeten verslaan om zijn eigen toekomstvisie verwezenlijkt te zien worden, maar als ze niet oppassen zullen ze allebei in deze machtsstrijd omkomen.

De schrijfstijl is erg sterk. Maar dat komt misschien ook omdat Francesca Haig in haar vrije tijd ook veel aan dichten doet. Dat komt ook terug in dit boek. De wereld is goed neergezet en komt realistisch over. Ondanks dat er niet veel wordt verteld over de ramp die deze wereld heeft veroorzaakt. Misschien komt dit later nog naar voren in een volgend deel. Ik hoop het wel.

De personages zijn wel goed uitgewerkt. Ik vond Cass alleen wel erg veel zeuren soms, maar misschien leert ze dit ook af in een volgend boek. Er zitten een paar behoorlijk spannende punten in die je vaak niet kan voorspellen. Er zit ergens wel een dipje in het boek waardoor het dan weer even zijn consistentie verliest. Maar dit kan het ook weer snel inhalen.

Het was dus best een leuk en tof boek. Maar origineel vond ik het niet echt. Ze zitten opnieuw in een wereld waar alles naar de filestijnen gaat. En er is natuurlijk weer een persoon die de wereld kan redden. Iedereen wordt geboren als tweeling, eentje is perfect, de Alfa en de ander is een soort aanhangsel van dat persoon, zo zie ik het dan maar en dat is de Omega. Maar onze Omega kan dus voorspellen wat er gebeurd en is toch niet zo mislukt als je denkt dat ze is. Ze is eigenlijk een volmaakt schepsel.

Alfa’s leven in rijkdom en hebben het goed voor elkaar en de Omega’s moeten in kampen leven samen met de rest van de onderlaag van de bevolking. Ze kunnen elkaar pijn voelen en zijn dus nog steeds met elkaar verbonden. En als er een van hen dood gaat gaat de andere ook. Wat ik dan niet snap is dat ze zo afgezonderd leven. Ik zou die tweeling dichtbij me houden en in veiligheid, niet laten creperen in een of ander tentenkamp. Waar je veel meer kans hebt om de pijp uit te gaan.

Zin om een toffe game te spelen en ook nog eens kans te maken op dit boek? Ga dan naar www.firesermon.nl en maak kans!