Recensie: Vuur en As – Sabaa Tahir

vuurenasTitel: Vuur en As (deel 1 van De heerschappij van de maskers)
Originele titel: An Ember in the Ashes
Auteur: Sabaa Tahir
Uitgever: Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789024565924

Vuur en As leek me al zo lang heel mooi, zelfs voor de vertaling uitkwam. Alleen staan er zoveel boeken op mijn te lezen lijstje dat ik prioriteiten moet stellen soms. Ik kies wat er op mijn pad komt en zo kwam ik deze tegen in de bibliotheek.

Vuur en As vertelt het verhaal van Laia en Elias, geboren in aparte werelden – zij een slaaf en hij een soldaat – die voorbestemd zijn om samen het wrede Imperium te bestrijden, in een wereld die doet denken aan het oude Rome.
Laia weet als spion de militaire academie van de Maskers binnen te dringen. Daar ontmoet ze Elias, die eigenlijk haar vijand is…
Sabaa Tahir is een Amerikaanse schrijfster. Vuur en As werd een bestseller in Amerika en is een wereldwijd succes. Het boek wordt ook verfilmd. Tahir schrijft nu aan het vervolgdeel.

Zoveel voorbij zien komen, het begon op Goodreads. En die cover voorspelt voor mij ook al veel goeds moet ik zeggen, ik verwachte er dan ook veel van. Het boek gaat over de 20-jarige Elias. Een jongen die wordt opgeleid tot masker. Dat is een soort eenheid die het Imperium bewaakt. Maar het gaat ook over Laia een jong meisje die na de moord op haar grootouders en het gevangen nemen van haar broer op zoek is naar de waarheid en zich wil aansluiten bij het Verzet. Twee tegenpolen qua positie in de maatschappij als je het zo bekijkt. Het is dan ook een ongelooflijk spannend boek. Maar toch slaat bij beide partijen twijfel en verwarring toe. Je probeert ze natuurlijk te helpen en wil het beste voor beide personages. Je leeft door de schrijfstijl van Tahir zo ontzettend met hun mee. Dat is zeer goed gedaan, ik sta er echt versteld van. Het lijkt qua beleving of je er naast staat, het komt erg realistisch over. Toen ik het boek uit had, ben je veel te weten gekomen, maar owww wat ben ik nu ook benieuwd naar het tweede deel. Er komt zoveel in voor dat het voelt als een soort rollercoaster die je telkens opnieuw wilt beleven. Je zal er nooit misselijk van worden. Ik kijk zo erg uit naar het tweede deel!