Recensie: Vrees Me – Tahereh Mafi

79595Titel: Vrees Me (deel 1 van The Touching Juliette trilogie)
Originele titel: Shatter Me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgever: Blossom Books
Genre: Fantasy, Young Adult, Dystopian
ISBN: 9789020679595

Ik had van dit boek een boekenlegger meegenomen bij de bibliotheek omdat het oog me heel erg aantrok, de cover vind ik echt magisch mooi. Het trekt je gelijk al en dat vind ik best knap. Want een mooi boek aan de buitenkant wil vaak ook wel wat zeggen van de binnenkant. Vooral de tekst bovenaan: ik ben een monster (doorgestreept) ik heb een gave maakt me nieuwsgierig. Ik heb dit boek echt in twee dagen verslonden. Dit is het verhaal:

Juliette heeft precies 264 dagen niemand aangeraakt. De laatste keer dat ze dat wel deed, was een ongeluk, maar Het Herstel sloot haar op voor moor. Niemand weet waarom een aanraking van Juliette dodelijk is. De wereld valt uit elkaar en niemand geeft aandacht aan een klaarblijkelijk gestoord, zeventienjarig meisje. Ziektes vernietigen de mensheid, het is moeilijk om eten te vinden, vogels vliegen niet meer en de lucht heeft een rare kleur. Er zijn nu zoveel mensen gedood door Het Herstel, dat de overlevers een team vormen en op oorlog uit zijn. Het Herstel gebruikt geweld om hen tegen te houden, maar ze krijgen niet op iedereen grip. Ineens blijkt dat Juliette misschien meer is dan een gemartelde ziel in een dodelijk lichaam. Juliette is wat ze nodig hebben. Juliette moet hierdoor een keuze maken: wil ze gebruikt worden als wapen of gaat ze de strijd aan in het verzet?

Dit boek is zo apart, vooral door de doorstreepte woorden die je overal tegenkomt. Je ziet wat ze denkt, maar niet wil denken of juist wel, je bevindt je letterlijk in het hoofd van Juliette en dat is natuurlijk wel even wennen. Maar dat creëert een geweldige en nieuwe schrijfstijl. Het is romantisch door haar nieuwe celgenoot die na 264 dagen dus bij haar in de kamer in Het Herstel komt, er is iets wat het uniek maakt, maar ik ga natuurlijk niet teveel spoilers geven. Zeker weten een aanrader van dystopian boeken, maar er is niet echt een boek wat ik hiermee kan vergelijken. Ik ga zeker weten de volgende delen lezen!

Dit boek krijgt een waardering van: 5/5 sterren.