Recensie: Vrees – Lauren DeStefano

1001004011806670Titel: Vrees (The Chemical Garden trilogie deel 2)
Originele titel: Fever
Auteur: Lauren DeStefano
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Genre: Young Adult, avontuur, fantasy, dystopian
ISBN: 9789047517399

Ik heb het eerste boek een paar weken terug gelezen en ik vond het echt een ontzettend goed boek, dat ik het tweede deel en hierna nog het derde deel wel moet lezen. Het is een fantastische trilogie, met prachtig vormgegeven covers en op geen enkel moment wordt je teleurgesteld in het verhaal. Het is spannend en meeslepend, maar ook laat het je zien dat je blij moet zijn met de vrijheid die je hebt. Ik zal eerst eens vertellen waar dit vervolg ongeveer over gaat. Wil je de recensie lezen van deel 1 van deze trilogie klik dan hier.

In een wereld waarin vrouwen maar twintig jaar oud worden, en mannen sterven op hun vijfentwintigste, is tijd kostbaar. Rhine en Gabriel zijn ontsnapt uit het landhuis waar ze vastgehouden werden, maar belanden hierdoor in een beangstigende en sombere wereld. Ze zijn vastberaden om naar Rhine’s tweelingbroer Rowan te gaan in Manhattan, ondanks het feit dat de weg ernaartoe lang en gevaarlijk is. Daarnaast worden ze nog achternagezeten door Vaughn, Rhine’s schoonvader, die er alles aan doet om haar terug te krijgen naar het landhuis. En ondertussen tikt de tijd door.

In de dit tweede deel van The Chemical Garden trilogie gaat Rhine samen met Gabriel onderweg naar Manhattan, omdat ze daar hoopt haar tweelingbroer Rowan te vinden. De wereld buiten de muren van het landhuis is echter erg grimmig en vol allerlei gevaren. Er gebeuren de heletijd spannende gebeurtsenissen en ze worden op een gegeven moment gevangen genomen door iemand, intussen worden ze achtervolgt door gevaarlijke meester Vaughn. In het boek is het wel het geval dat je eigenlijk alleen Rhine, het hoofdpersoon leert kennen, de andere personages die in het boek voorkomen zoals Gabriel, meester Vaughn blijven vrij vlak. Bovendien is Vrees net iets dramatischer dan haar voorganger Verwelken, je denkt namelijk soms dat het niet meer goed zal komen. Ondanks dat het zich in zo’n depressieve sfeer afspeelt is het een heel erg spannend boek dat je blijft volgen en snel door wilt naar een volgend hoofdstuk. Ik ben erg benieuwd hoe dit avontuur voor Rhine zal eindigen in het laatste deel, Verbreken.

Dit boek krijgt een waardering van: 4/5 sterren.