Recensie: Voor Jou – Jojo Moyes

Originele titel: Me Before You
Auteur: Jojo Moyes
Uitgever: De Fontein
Verschenen: 2013 (heruitgave 2014)
Genre: romantiek, chicklit
ISBN: 9789032514853

Ik had al gezien dat deze romantische roman al een tijdje in de bestseller top 60 stond en was eigenlijk toch wel benieuwd. Waarom is dit boek zo geweldig, dat wou ik natuurlijk zelf ervaren. Dus reserveerde ik hem bij de bieb en gelukkig hadden ze hem enkele dagen later al binnen. En toen ik eenmaal begon, had ik weer een nieuwe emotioneel boek gevonden, waar ik echt door en door geraakt ben.

Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Toen ik inderdaad de achterflap las, dacht ik gelijk aan mijn opleiding, omdat ik nu verpleegkunde studeer ben ik wel meer geïnteresseerd in dit soort verhalen over personen die van alles hebben meegemaakt en door iets zijn belemmerd. Het is heel anders dan een normaal liefdesverhaal en dat maakt het juist uniek en extra mooi om te lezen.Het lijkt als je alleen naar de voorkant kijkt, namelijk een typische chicklit waar je lekker bij weg kan zwijmelen. Maar ojee, ik ben echt door en door geraakt door dit boek, ik moest nog net huilen, maar dat kwam vooral omdat ik in de trein zat en dan lijkt het een beetje gek vindt ik. Als ik nou thuis was geweest, had ik mezelf lekker laten gaan.

In dit boek, komen twee totaal verschillende personen samen en dat komt niet door liefde, maar door noodzaak, want Lou wil graag weer werken. Lou is haar baan in een lunchroom kwijtgeraakt en moet toch weer snel aan de bak om haar familie te kunnen onderhouden. Ondanks dat Lou eigenlijk niet de zorg in wil en totaal geen ervaring heeft, komt ze bij Will terecht. Een jongen die eerst vol levenslust zat, maar nu door zijn dwarslaesie rolstoelgebonden is en het leven niet meer echt ziet zitten. Ondanks dat het in het begin niet echt lijkt te klikken, komt er toch een band. Je kan je helemaal inleven in Will, maar ook wel in Lou die het allemaal heel moeilijk vindt. De kracht van dit boek is gewoon dat het erg realistisch is, het raakt je echt. Toch is het niet alleen maar treurnis, maar ook komen er grappige en luchtige momenten. Daar is Moyes heel goed in. Het is romantisch, waarin vriendschap en vertrouwen een belangrijke rol hebben en het boek laat je nog lang in gedachten achter.