Recensie: Vlam – Floortje Zwigtman

vlamTitel: Vlam (deel 1 van Vonk)
Originele titel: Vlam
Auteur: Floortje Zwigtman
Uitgever: Moon
ISBN:9789048820597

Toevallig hadden ze dit boek bij mij op school in de bibliotheek, dus vond ik het tijd om dit boek eens een kans te gunnen. Het is een vrij dik boek, maar toch leest het lekker snel weg. Ontzettend knap hoe Floortje zich trouwens omhoog heeft weten te werken met haar vorige werken.

Roxane Tron is de dochter van Dux Tron, een dictator die Chimeria met harde hand regeert. Terwijl Roxane onbezorgde en gelukkige jeugdjaren op het eiland beleeft, gaat het gewone volk gebukt onder het regime van haar vader.
Christian Duse is een doodgewone jongen, die samen met zijn zussen Una en Marina en broer Rafaël een bandje vormt. Christian wil zich het liefst afzijdig houden van de politiek en ongestoord muziek maken. Daar komt een eind aan als Roxane zijn pad kruist en verliefd op hem wordt. Ze introduceert de Duses in het dictatorsgezin, en haar moeder ziet meteen haar kans schoon. Het regime begint barsten te vertonen en de vier muzikale jongeren kunnen het imago van het regime oppoetsen. Maar Marina en Rafaël zijn niet van zins het hoofd te buigen en zoeken via hun muziek de grenzen van de dictatuur op…

Dit boek speelt zich in het verleden af. Roxane, de dochter van het dictatorechtpaar, woont in 1986 bij haar in Chimeria. Ze wil graag gaan studeren. Natuurlijk krijgt ze deze kans, alleen met begeleiding. Ze wordt daarom gekoppeld aan haar nieuwe lijfwacht, Cookie. Tijdens haar studie ontmoet de een bandje, waar haar studiegenoot Christian ook bij in zit. Christian heeft deze band samen met zijn broer en twee zusjes. Roxane vindt de band geweldig en wil ze bij haar thuis laten optreden. Roxanes moeder is ook zeer te spreken over de band en wil ze plaatsen voor het ‘Jeugdoffensief’, maar of dit wel zo’n goed idee is? In 2012 is Roxane haar moederland ontvlucht. Heeft een nieuwe naam aangenomen en heeft nieuwe vrienden. Geen probleem lijkt nog in de weg te staan. Maar dan komen er vele telefoontjes binnen. Deze doen haar herinneren aan de dood van Rafael, de broer van Christian die dus ook in de band zat. Heeft hij wel echt zelfmoord gepleegd, of zit er meer achter?

In dit eerste deel van de serie Vonk, heeft Floortje een spannende nieuwe serie neergezet. Vanaf de eerste pagina wordt je meegezogen in de avonturen van Roxane. En haar nogal moeilijke leven. Het is wel even schakelen tussen de jaren 2012 en 1986, maar hier kom je wel in na een tijdje. Het is echt wel een boeiend boek en het leest makkelijk weg door de schrijfstijl van Floortje. Toch is het soms wat ingewikkeld als je lekker aan het lezen bent, je moet eigenlijk constant je hoofd erbij houden bij dit meer dan 500-pagina’s tellende boek. En soms is dit nogal vervelend, omdat dit bij mij niet altijd wil. En gelijk mis je dus een deel. De wereld waarin dit alles zich afspeelt is wel heel goed neergezet en komt dan ook realistisch over.

Echter ergerde ik me persoonlijk wat aan het ‘gedoe’ rond het boek. Zo staat er achterin een heel stuk over Myriam West over haar single die zogenaamd bij het boek past en die je kan downloaden als je de QR-code scant. Ik vind het persoonlijk wat overbodig bij een boek. Ook zit daarvoor een sticker op de voorkant van het boek (gelukkig is het niet gedrukt). En voorin kun je zelf een heel formulier in vullen voor een visum van het land Chimeria. Ook een beetje té. Dit hoeft van mij de volgende keer niet meer zo nodig, dat heeft dit boek ook helemaal niet nodig. Toch ben ik wel nieuwsgierig naar het tweede deel van de Vlam-trilogie. Een goed begin van een spannende nieuwe serie.