Recensie: Vier plus één – Jojo Moyes

vierpluseenTitel: Vier plus één
Originele titel: One plus one
Auteur: Jojo Moyes
Uitgever: De Fontein
Genre: roman
ISBN:9789032514716

Vier plus één is het tweede boek wat ik lees van Jojo Moyes. Ik ben echt fan van deze schrijfster sinds ‘Voor Jou’, dat is echt een prachtig boek. Dus graag wou ik meer boeken lezen van deze schrijfster. En zo kwam ik dus automatisch ook uit bij Vier plus één.

Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. Haar dochtertje Tanzie is briljant in wiskunde, haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Hoezeer Jess ook probeert de eindjes aan elkaar te knopen, het lukt elke keer net niet.
Als Tanzie mee mag doen aan een wiskundewedstrijd in Schotland met een flinke prijzenpot, grijpt Jess de mogelijkheid om haar daarmee naar een betere school te sturen met beide handen aan. Maar als hun auto het begeeft, lijkt ook die kans verkeken. Tot Ed langsrijdt, en stopt, en hun een lift aanbiedt.

Ik was na Voor Jou natuurlijk op zoek naar meer! En met Vier plus één snijdt Moyes behoorlijk wat actualiteiten aan zoals: werkloosheid, pesten, armoede. Alles werd gebundeld tot een nieuw boek, met een lekker portie liefde. Waar ik met smart op zat te wachten. Dit boek vormt een verhaal over een alleenstaande moeder met twee kinderen, een hond en ook nog een man, ICT-ontwikkelaar Ed. Jess is een hardwerkende moeder, ze is schoonmaakster en heeft de zorg over haar dochter Tanzie, van 10 die ook nog eens wiskundig genie is en haar stiefzoon Nicky, die behoorlijk wordt gepest op school. Als Tanzie de kans krijgt om op een betere school terecht te komen, weet Jess geen manier te vinden om dit te kunnen bekostigen. Maar als ze hoort van een wiskundewedstrijd in Schotland waarbij je behoorlijk wat geld kunt verdienen, gaan ze onderweg. Maar helaas stranden ze al snel met autopech langs de weg. Maar Ed helpt hun uit de brand.

Dit boek moet ontzettend wennen als je in eerste instantie denkt dat het weer een boek a lá Voor Jou is. Want dit boek steekt heel anders in elkaar en vooral de snel opvolgende thema’s in dit boek hebben even verwerkingstijd nodig. Maar als je er eenmaal in zit, is het een ontzettend leuk boek. De actualiteiten maken dit boek heel geloofwaardig en leuk om te lezen. Je kan er makkelijker in inleven. Moyes omschrijft het leven van de alleenstaande moeder zonder enige tegenkracht, ze zegt gewoon alles waar het opstaat. Een soort stortvloed aan problemen komen er dus ook vrij. Tanzie en Nicky zijn ook hele leuke personages, zij hebben ook hun eigen hoofdstukken. Dit zorgt ook voor de nodige afwisseling.