Recensie: Vespasianus Tribuun van Rome – Robert Fabbri

Originele titel: Vespasianus Tribune of Rome
Auteur: Robert Fabbri
Uitgever: Karakter
Verschenen: 2012
Genre: Historisch, roman, avontuur
ISBN: 9789045200750

Dit boek leek me echt geweldig actievol toen ik de cover eens bekeek. Ik had ze al een paar keer zien staan bij de bibliotheek, maar geen idee waarom ik hem nooit heb meegenomen. Van Karakter uitgevers mocht ik dit boek recenseren en ik ben helemaal mee in mijn nopjes. De voorkant maakt inderdaad de inhoud waar. En zoals jullie inmiddels weten, hou ik wel van een lekker actie boek op zijn tijd en als er dan ook nog historie in zit boeit het me helemaal.

Een man: geboren in de diepste duisternis
Zijn doel: de beste keizer van Rome te worden

Het jaar 9 na Christus: titus Flavius Vespasianus wordt onder een ongelukkig gesternte geboren en groeit op in de schaduw van zijn oudere broer Sabinus. Op zestienjarige leeftijd verlaat Verspasianus, toekomstig keizer van Rome, de boerderij van zijn familie en gaat op weg naar de hoofdstad van het Romeinse keizerrijk met als doel het vinden van een leermeester en toe te treden tot het leger.
Terwijl de situatie in Rome slechter en slechter wordt, vlucht Vespasianus de stad uit en accepteert hij een post als tribuun van een impopulair legioen aan de grens met de Balkan. Onervaren als hij is, moet hij zijn mannen leiden in een bloedig gevecht tegen vijandige bergstammen. Nog gevaarlijker wordt het als er ook nog gedeserteerde Pretorianen en spionnen van de keizer op uit zijn om hem te vermoorden. Vespasianus moet het op een of andere manier in ieder geval zien vol te houden totdat hij de verraders achter de beraamde opstand ontmaskerd heeft…

Het verhaal van Vespasianus een zestien jarige jongen die geheel opgegroeid is op het platteland, vertrekt met zijn familie naar de stad Rome. Het speelt zich af in de tijd als keizer Tiberius nog aan de macht is. Als Vespasianus in Rome komt raakt hij in een soort politiek spel, waarbij Seianus de macht van Tiberius probeert over te nemen. Vespasianus en zijn Romeinse militaire broer Sabinus krijgen een belangrijke rol om de slinkse plannen van Seianus te ontmaskeren. Op een gegeven moment wordt het Vespasianus te heet onder de voeten en moet hij vlucht en wordt hij zo krijgstribuun in Thracië, die barbaren moeten verslaan.

Het is vooral leuk om te lezen wat Vespasianus allemaal doet om steeds hoger te komen. Eerst verhuisd hij, daarna sluipt hij tussen rare spelletjes door die de hogere machten hebben in het gebied. Hij ontmoet zo veel hogere mensen en wordt op een gegeven moment zelfs krijgstribuun. Toch leuk om te lezen dat het begint met een boerenzoon. Hij heeft veel doorzettingsvermogen en ook komt er ondanks het lange verhaal in het boek veel actie in voor. Vooral het afslacht-gehalte is vrij hoog. Het is echt een stoer en leuk boek voor iedereen die van historische romans houdt.