Recensie: Verwelken – Lauren DeStefano

8525590Titel: Verwelken (deel 1 uit The Chemical Garden-trilogie)
Originele titel: Wither
Auteur: Lauren DeStefano
Uitgever: Van Holkeman & Warendorf
Genre: Fantasy, Young Adult, Romantiek, Dystopian
ISBN: 9789047516682

Weer een cover die prachtig is vormgegeven, ik had best wel hoge verwachtingen van dit boek door de recensies die ik had gelezen op Goodreads. Het is zelfs zo dat het meisje op de voorkant (denk ik) het hoofdpersoon moet voorstellen. Ik zal even wat vertellen over de inhoud van dit boek:

De 16-jarige Rhine leeft in een wereld waarin door een genetisch virus mannen niet ouder worden dan 25 jaar en vrouwen niet ouder dan 20 jaar. Meisjes worden ontvoerd, onderzocht en als ze sterk genoeg zijn, bestaat er een kans dat ze uitgehuwelijkt worden. Rhine overkomt dit laatste samen met twee andere meisjes, Cecily en Jenna. Alle drie worden ze uitgehuwelijkt aan Linden, die een groot landhuis heeft. Rhine wil haar leven niet op deze manier leven en wil graag ontsnappen. Ze wil het vertrouwen winnen van Linden in de hoop meer vrijheid te krijgen. Maar in hoeverre is hij te vertrouwen? En in hoeverre is Gabriel, de keukenhulp, voor wie ze steeds meer genegenheid voelt, te vertrouwen? Wat moet ze doen?

Ik vond dit boek echt geweldig! Het is spannend en aangrijpend en het leest vlot weg. Elk meisje in Rhine’s wereld overlijdt nog voordat ze ook maar haar eerste rimpel of grijze haar heeft gekregen. Dit klinkt een beetje ongeloofwaardig, maar het is zo gebracht dat je zo zou kunnen geloven. Linden houdt het niet bij één echtgenote, maar drie niet echt menswaardig maar in een wereld waarin de mensheid moet worden gered gebeuren er rare dingen. Ik vind het vooral geniaal hoe het is bedacht dat de wereld waar jij en ik nu in leven, vroeger wordt genoemd. Niemand geloofd dat mensen “vroeger” vrijheid hadden en wel honderd jaar zouden kunnen worden. Rhine is een heel sterk personage en wordt heel anders neergezet dan de 16-jarigen die wij kennen, maar dat is natuurlijk logisch wanneer je snel volwassen moet worden en weet dat je op je 20ste al zult overlijden. ‘Verwelken’ zet je zeker aan het denken, en de duistere wereld vol vergane glorie die de schrijfster tot stand bracht, maakt je bovenal heel gelukkig dat je niet zelf in die wereld moet opgroeien en dat je wél gewoon de vrijheid hebt die je verdiend. Ik zal zeker nog de twee andere boeken lezen in deze reeks, ben heel erg benieuwd!

Dit boek krijgt een waardering van: 5/5 sterren.