Recensie: Vertrouw Me – Tahereh Mafi

Originele titel: Ignite Me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgever: Blossom Books
Verschenen: 2014
Genre: Avontuur, young adult, romantiek, dystopian
ISBN: 9789020679731

En dat is dan de allerlaatste.. nee!! Tahereh wat doe je me aan, maar ik moest hem toch maar eens een keer lezen. En deze heb ik gelezen op mijn nieuwe e-reader. Ja, ik heb sinds maandag een Kobo Glo en ik ben er helemaal gelukkig mee, nu kan ik nog meer lezen! Ik heb het boek wel in het Engels gelezen, maar de inhoud is er voor mij niet anders om. Ik was zo benieuwd naar de ontknoping, hoe zou het allemaal aflopen met Juliette.

De Touching Juliette-trilogie komt tot een explosieve finale

Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of de rebellen, haar vrienden of zelfs Adam nog leven. Om Het Herstel voor eens en voor altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht hem te kunnen vertrouwen, maar wel degene die haar leven redde. Hij belooft Juliette te helpen – maar dat is niet het enige wat hij wil met haar…

Bwaaahhh, het afsluitende deel. Ik hou van de schrijfstijl van Tahereh Mafi, maar ze is ook echt ontzettend grappig op Twitter. Maar ik moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben in dit laatste deel.. Het lijkt meer op een aftreksel van Romeo en Juliet dan op de actievolle scenes die we gewend zijn in de boeken. Vertrouw Me heeft namelijk nauwelijks actie, wat ik wel verwacht had. Het eind was mij ook net wat te gemakkelijk en niet heel spannend. Het ging echt heel erg over de verhoudingen tussen Juliette, Adam en Warner, een beetje teveel want je kan het namelijk ook overdrijven.

Er is duidelijk wat te makkelijk gedacht over het laatste deel, tenminste dat gevoel had ik echt. Ik had niet verwacht toen ik in Vrees Me begon dat het ooit zo zou aflopen, het is gewoon te simpel gedacht. Mijn liefde voor de boeken is nu zelfs een beetje gedaald, terwijl ik eerst juist lyrisch enthousiast over was. Echt heel jammer. Ik hoop van harte dat Tahereh nog meer boeken gaat schrijven, maar maak alsjeblieft dan echt een explosie aan actie en avontuur en niet een té gevoelig boek. De liefdes gedeeltes is Mafi echt heel goed in, ik kreeg serieus kippenvel op sommige momenten. Ook Juliette is zelf een stuk volwassener en stoerder geworden en niet meer zo’n bang muisje.

Sorry, maar dit laatste deel, wat zo mooi had moeten zijn. Krijgt van mij maar.. *slik*  3 sterren.