Recensie: Versplinter Me – Tahereh Mafi

Originele titel: Fracture Me
Auteur: Tahereh Mafi
Uitgever: Blossom Books
Verschenen: 2014
Genre: Avontuur, fantasy, dystopian, young adult
ISBN: 9789020679717

Whoo, nu alleen nog maar het laatste deel lezen van de Touching Juliette trilogie. Want dit is deel 2.5. Helaas bijna het einde van deze prachtige trilogie, eigenlijk is dat echt wel heel jammer. En ik hoop echt dat Mafi nog meer boeken gaat schrijven, want ze is hier echt ongelooflijk goed in.

‘JIJ KOMT ALTIJD EERST, EN ALLE ANDEREN PAS DAARNA.DAT ZAL NOOIT VERANDEREN.’

Adam heeft veel om over na te denken. Juliette lijkt steeds onbereikbaarder, hij maakt zich ernstig zorgen om de veiligheid van zijn broertje James en het leven in Omega Point begint hem te beklemmen. Maar Adam heeft geen tijd om hier lang bij stil te staan: er is een aanval gepland op Het Herstel – en zij deinzen er niet voor terug om iedereen om wie hij geeft uit te schakelen. Adam zal moeten kiezen; als hij James wil beschermen, dan moet hij Juliette laten gaan. Of wil hij koste wat kost Juliette terug aan zijn zij?

Spannend!! Dit maakt mij alleen nog nieuwsgieriger naar ‘Vertrouw Me’. Het is wel een ontzettend dun boekje, die ik dan ook in een half uur uit had gelezen, maar ik vind het echt een fantastische trilogie dus die tussen delen moet ik dan ook gewoon lezen. Gelukkig had de bibliotheek deze net nieuw in het assortiment, ik hoop dat ze het laatste deel ook snel gaan krijgen.

De vorige novella, deel 1.5 het andere tussen deel dus, werd verteld vanuit het perspectief van Warner. Deze keer was het dus Adam vrij voorspelbaar. Het is een dun boekje, wat vaak wat achtergrond informatie geeft over de laatste hoofdstukken van het vorige ‘echte’ deel, in dit geval dus Breek Me (deel 2). Het bereid je een beetje voor op Vertrouw Me. Wat mij wel tegenviel was dat dit boekje nóg dunner was dan Verwoest Me. Er staat overal 96 bladzijden, maar dat is inclusief twee hoofdstukken van Vertrouw Me en een interview met Tahereh Mafi zelf. Dus kom je nog maar op 60 bladzijden uit, dat vind ik toch wel erg weinig, er had nog meer uit kunnen worden gehaald naar mijn mening.

Ook voegt het bijna niks toe aan het totale verhaal. Wat ook heel jammer is. De novella stelt gewoon bijna niks voor en het verhaal is het zelfde als in Breek Me alleen vanuit het perspectief van Adam. Wel heeft dit me gewoon nog nieuwsgieriger gemaakt naar Vertrouw Me.