Recensie: Vermist – Ellen de Vriend

Titel: Vermist
Originele titel: Vermist
Auteur: Ellen de Vriend
Verschenen: 2016
ISBN:9789045209876

Karen is een aantrekkelijke journaliste van in de dertig en woont met haar man, rijschoolhouder Joost Roelink, en dochter Melissa in Zeeland. Op een dag die als alle anderen begint, raakt Joost vermist. Het is een mysterie wat er met hem is gebeurd. De politie probeert Karen in eerste instantie af te wimpelen met het verhaal dat mannen wel eens vaker niet thuis komen en dat Joost waarschijnlijk ergens in de kroeg is blijven hangen. Maar als de dagen verstrijken, begint de nachtmerrie dat Joost mogelijk helemaal niet meer terugkomt steeds meer werkelijkheid te worden. Vlak nadat Karen de schokkende ontdekking doet dat er 50.000 euro verdwenen is van de zakelijke rekening van de rijschool, vinden een paar wandelaars de verlaten auto van Joost. Karen ondervindt dat een vermissing niet alleen een emotionele nachtmerrie is, maar ook een financiële angstdroom. De zorgen en slapeloze nachten beginnen langzaam hun tol te eisen. Hoe hard ze ook haar best doet om de waarheid te ontkennen en vol te houden dat Joost nog in leven is, wijst alles erop dat hij voorgoed verdwenen is. Totdat Karen een telefoontje krijgt van iemand die beweert Joost gezien te hebben, levend en wel.

Ik had op zich heel wat verwacht bij dit boek met een spannende onheilspellende cover. En inderdaad ik moet zeggen dat die wel goed is gekozen en gemaakt. Het verhaal gaat over Joost, hij is verdwenen en je wilt natuurlijk meteen weten waar hij uithangt. Zijn vrouw is op zoek naar hem en helemaal radeloos. De politie zegt zelfs eerst tegen haar dat hij wel erg uit zal hangen. Dat vond ik nogal wat, maar goed. Karen is van de kaart en weet niet waar ze het moet zoeken. De kans dat hij misschien nooit meer terugkeert is zeer aanwezig. Maar als ze er achterkomt dat er 50.000 euro is verdwenen van de rekening van de  rijschool van haar man schrikt ze nog meer. Een paar wandelaars vinden een aantal dagen later de auto van Joost. Karen weet dat het niet alleen meer om Joost draait, maar misschien meer oorzaken kan hebben. Ze kan nauwelijks meer slapen en loopt er constant mee door haar hoofd. Je wilt gewoon weten wat er mee aan de hand is. Het is een spannend boek, maar op een gegeven moment wen je een beetje aan de situatie waardoor de echte spanning eraf gaat. En dan wordt het gewoon een doorgekauwd verhaal. Tot de daadwerkelijke ontknoping plaatsvindt.