Recensie: Verloren – Blake Crouch

verlorenTitel: Verloren (deel 1 van Wayward Pines)
Originele titel: Pines
Auteur: Blake Crouch
ISBN: 9789045207810

Ik hou van goede thrillers en toen ik las dat Fox dit tot een tv-serie maakt, moest ik natuurlijk wel de boeken nog lezen voordat het gehele spektakel gaat beginnen. Een leuk en spannend leesvermaak!

Secret Service agent Ethan Burke komt aan in Wayward Pines (Idaho) met een duidelijke missie: hij moet twee verdwenen collega-agenten zien te vinden die tien dagen daarvoor in het idyllische dorpje zijn verdwenen. Maar als hij nog maar net in het dorp is, raakt hij betrokken bij een ernstig verkeersongeluk. Hij komt in het ziekenhuis terecht, zonder identiteitsbewijs, zonder mobiel, zonder portemonnee. De medische staf is alleraardigst, maar… er klopt iets niet.
Naarmate de dagen verstrijken, levert de zoektocht naar de verdwijning van zijn collega’s meer vragen op dan antwoorden. Waarom kan hij zijn vrouw en kind in de buitenwereld niet bereiken? Waarom gelooft niemand dat hij is wie hij zegt dat hij is? En waarom dient het onder hoogspanning staande hek dat om het dorp staat? Is het bedoeld om de inwoners erbinnen te houden? Of om iets buiten te houden?
Hoe dichter Burke bij de waarheid komt, hoe verder hij verwijderd raakt van de wereld die hij kende, van die man die hij dacht dat hij was. Op een gegeven moment moet hij een angstaanjagend feit onder ogen zien: hij zal Wayward Pines misschien wel nooit kunnen verlaten…

In dit boek draait het om het dorpje Wayward Pines, gelegen in Idaho. Een dorpje midden in de wildernis en de ongerepte natuur. Ethan komt toch met een missie, hij zoekt twee vermiste collega’s. Voordat hij nog maar het dorp in wil rijden krijgt hij een ernstig ongeluk en komt terecht in het regionale ziekenhuis. Echter is het vrij rustig daar, want hij lijkt de enige patiënt. En bovendien lijkt alles flink verouderd. Oude computers, oude uniformen. Ook vindt hij zelf dat er iets niet klopt. Hij vlucht dan ook zo snel mogelijk uit dit duistere ziekenhuis. Hij heeft helemaal niets meer, telefoon, geld, niets. Vanuit het politie bureau kan hij bellen, maar hij krijgt zijn zoon en vrouw ook niet te pakken. Radeloos probeert Ethan een uitweg te zoeken. De dorpsbewoners zullen hem ook niet snel laten gaan.. wat is hier aan de hand?

Ik ben zeer positief verrast door deze spectaculaire thriller waarmee ik echt op de punt van mijn stoel zat. Het zuigt je helemaal op, want je laat het boek simpelweg niet meer los. Ik kan niet wachten om in deel 2 te beginnen. Wauw, echt een tof boek. Ook de personages komen interessant en geloofwaardig over. Ethan wil zelf natuurlijk alles weten, komt over als een soort inspecteur in een wereld vol mysterieuze bewoners. Echt heel erg tof. Ik kan dan ook niet wachten tot de tv-serie komt, want ik zal deze zeker gaan kijken!