Recensie: Verkozen – P.C. Cast en Kristin Cast

verkozenTitel:Verkozen (deel 1 van Het Huis van de Nacht)
Originele titel: Marked
Auteur: P.C. Cast en Kristin Cast
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2010
ISBN: 9789022558959

Ik heb eens, ooit in den beginne van Het Huis van de Nacht toen hij alleen nog maar in het Engels was gelezen. Maar daar weet ik eerlijk gezegd weinig meer van. Dus was ik laatst bij de bieb en zag ik een aantal boeken in het Nederlands staan. Ik dacht er gelijk aan om opnieuw te beginnen met de serie, maar dan in het Nederlands. En zo nam ik dus Verkozen mee naar huis.

Het leven is moeilijk als je zestien bent, je moeder getrouwd is met een loser van een stiefvader en je vriendje liever bier drinkt en chilt met zijn maten. Maar het is lang niet zo moeilijk als Uitverkoren zijn. Als de zestienjarige Zoey wordt uitverkoren door een vampier weet ze dat haar leven voorgoed zal veranderen: op haar voorhoofd verschijnt het teken van de vampiers en ze zal haar familie moeten verlaten om naar het Huis van de Nacht te gaan, een school waar ze maar één vak kennen: hoe word ik een vampier. Er zit echter een addertje onder het gras: als je niet slaagt, sterf je…

Nu kreeg ik wel weer wat herinneringen terug, toen ik het boek aan het lezen was. Ik kreeg weer in mijn hoofd dat ik dit namelijk niet een typisch standaard vampierverhaal vond. Het is een soort van mengeling tussen chicklit, fantasy en wat van de moderne tijd. Ik wist me ook nog te herinneren dat Zoey ondanks de serieuze gebeurtenissen en situaties ook wel de nodige humor in haar had. Ik vind dit boek echt zo leuk om weer opnieuw te lezen, ondanks dat ik er niet heel veel meer van wist. Het heeft humor maar ook traditie, zo komen er ook verhalen over het indianenvolk in voor waar Zoey uit afstamt. Het is weer eens wat anders dan de standaard tienerdrama’s die je je vast wel weet te plaatsen als je aan andere boeken denkt. De reeks zal ongetwijfeld ook voor de andere delen lekker weglezen. P.C.Cast en Kirsten Cast hebben een ongelooflijk toffe serie weten neer te zetten die zich waarschijnlijk niet veel gaat veranderen qua schrijfstijl. Het leest namelijk gemakkelijk weg en maakt geen gebruik van moeilijke woorden. Ik kijk uit naar Verraden, deel twee uit de serie.