Recensie: Verbrand – P.C. Cast & Kristin Cast

verbrandTitel: Verbrand (deel 7 van Het huis van de nacht)
Originele titel: Burned
Auteur: P.C. Cast & Kristin Cast
Uitgever: Boekerij
ISBN:9789022561850

Verbrand is alweer het 7de deel dat ik lees van Het huis van de nacht. En de boeken lezen zo makkelijk weg en vervelen niet waardoor je ze vrij snel achter elkaar kan verslinden. Af en toe weer wat boeken ertussen door lezen en dan maar weer een boek uit de serie van Het huis van de nacht.

Drie meisjes spelen met vuur, en als ze niet oppassen, zal iedereen zich branden… Het zijn onheilspellende tijden in het Huis van de Nacht. Zoey Redbirds ziel is verbrijzeld. Nu alles waar ze voor stond uiteenvalt en haar hart gebroken is, verlangt ze ernaar om voorgoed in het hiernamaals te blijven. Zoey’s krachten nemen snel af en het lijkt er niet op dat ze zichzelf op tijd bijeen kan rapen om naar haar vrienden terug te keren en de zaken weer op orde te brengen. Stark is de enige levende persoon die haar kan bereiken, maar hij moet wel een manier vinden om dat te doen. Volgens de Hoge Raad van Vampiers zal hij moeten sterven, maar dan zal Zoey de strijd zeker opgeven. En er resten nog slechts zeven dagen… Dan verschijnt ‘beste vriendin voor altijd’ Stevie Rae op het toneel. Ze houdt een geheim verborgen dat mogelijk de sleutel is om Zoey terug te halen, maar tegelijkertijd dreigt haar hele wereld uiteen te spatten.

Dit is eigenlijk het deel dat het meeste uit spoilers bestaat van allemaal. En dat heeft op zich ook wel wat. Dit deel is echt heel erg spannend. Zoey’s ziel is verbrijzeld en iedere vampier op het eiland heeft dat gevoeld. Kalona heeft door dat Neferet onsterfelijk aan het worden is en dat is geen fijn gevoel. Zoey moet weer reïncarneren en Neferet wil dat plan natuurlijk dwarsbomen. Rephaim en Stevie Rae moeten samenwerken, ondanks dat ze dat liever niet doen. Maar Stevie Rae wil natuurlijk er alles aan doen om Zoey terug te krijgen en kan het niet verkroppen dat ze er nu niet meer is. Ze moeten zien voor elkaar te krijgen dat Zoey weer terug wordt gehaald uit het hiernamaals.

Bij de eerste delen kon je misschien nog wel een boek missen qua verhaallijn, maar vanaf dit deel is dat denk ik niet meer het geval. Je moet ook wel wat voorkennis hebben om aan dit boek te beginnen. Maar als je de gehele serie volgt, wat de meesten waarschijnlijk doen is dit geen probleem. Ik vind dat dit deel tot nu toe wel het hoogtepunt bevat en het wordt steeds spannender. Zoey zit in het hiernamaals en maakt dus eventjes geen deel meer uit van de hoofdlijnen in het verhaal. Hier heeft ze geen herinneringen meer en kan ze weer samen zijn met Heath. Verbrand is echt met recht het spannendste deel vanaf deel 1. Er gebeurd ontzettend veel, ook lopen er dingen door elkaar. Maar dat maakt de serie in dit geval juist sterker en is het super fijn om te lezen. Ik heb echt genoten van dit oer spannende deel.