Recensie: Verbeten – Blake Crouch

verbetenTitel: Verbeten (deel 2 van Wayward Pines)
Originele titel: Wayward
Auteur: Blake Crouch
Uitgever: Karakter Uitgeverij
ISBN: 9789045205939

Ik ben alweer beland bij het tweede boek van Wayward Pines, het eerste boek heb ik serieus van genoten. Wat een mysterie! Geweldig en de tv-serie komt binnenkort ook, die ga ik zeker weten kijken.

Wayward Pines telt 461 inwoners. Idyllisch gelegen in een vallei en omgeven door schilderachtige bergpartijen waan je je in een modern paradijs… ware het niet dat het dorp wordt omgeven met een onder stroom staand hek met daarop prikkeldraad en het ook nog eens vierentwintig uur per dag door scherpschutters in de gaten gehouden. Elk van de 461 inwoners werd wakker na een afschuwelijk ongeluk. In elk huis en bedrijfsgebouw hangen verborgen camera’s De inwoners weten geen van allen hoe ze er terecht zijn gekomen. Hun wordt verteld waar ze komen te wonen. Waar ze komen te werken. Met wie ze moeten trouwen. Sommigen denken dat ze dood zijn en zich in het hiernamaals bevinden. Anderen denken dat ze in een experimentele gevangenis zitten. En iedereen droomt er stiekem van om te vluchten, maar de weinigen die het proberen komen voor een angstaanjagende verrassing te staan. Ethan Burke heeft de wereld achter de afscherming gezien. Hij is de sheriff en de enige die de waarheid kent – Wayward Pines is niet zomaar een dorp. En wat er zich aan de andere kant bevindt is een nachtmerrie die ieders voorstelling te boven gaat.

Ethan kwam in het eerste deel in het dorpje Wayward Pines terecht. Hij kwam erachter dat er iets niet klopte in het dorpje, alles in het dorp leek niet echt te zijn. Hij probeerde dan ook te ontsnappen uit het dorp. Maar helaas tevergeefs. Meerdere hadden het ook geprobeerd, maar het was nog niemand gelukt. Hij kwam over het hek heen en viel van de ene in de andere verbazing. Achter de hekken gaat het er namelijk nog maller aan toe. Hij kwam terecht bij de oprichter van het dorp die hem noodgedwongen weer beval om terug te gaan. In dit deel komt Ethan weer bij zijn gezin en krijgt hij en baan aangeboden als sherrif. Hij heeft het enige wat hij wou, zijn gezin en hoeft nu niet meer te vluchten. Het zit hem echter dwars dat hij vast zit. Hij neemt een schokkend besluit. Wow, dit boek heeft mij opnieuw omver geblazen, onglooflijk wat een spanning. Ik zat soms letterlijk op het puntje van mijn stoel. Deel 2 leest lekker makkelijk weg en ik heb er echt weer van genoten. De dorpsbewoners moeten dealen met het feit dat ze met elkaar op gescheept zitten. Geweldig ook hoe er horror-elementen verwerkt zitten in dit boek, dat maakt het toch nog wel even extra spannend zo nu en dan. Ik ga snel beginnen aan deel 3, want ik ben heel benieuwd hoe het af zal lopen.