Recensie: Utopia – Thomas More

Originele titel: Utopia
Auteur: Thomas More
Uitgever: Athenaeum
Verschenen: 1516 (heruitgave 2014)
Genre: utopisch, roman, literatuur
ISBN: 9789025304133

Ik had weer eens zin om een klassieker te lezen en daarmee zocht ik gelijk echt een heel erg oud boek uit. Het origineel van dit boek stamt namelijk uit 1516, al was dat wel in het Latijn. Hij verscheen in 1553 voor het eerst in het Nederlands. Ik heb dit boek gelezen in het Engels op mijn e-reader, maar ik gebruik wel de boek informatie van de Nederlandse versie die deze maand uit komt bij Athenaeum.

Een gemeenschap van werkenden waarin de kloof tussen arm en rijk niet bestaat, waar iedereen beschikt over wat hij nodig heeft, waar geld geen rol speelt en economische misdrijven niet voorkomen: ziedaar Utopia volgens Thomas More. Het lijkt in niets op de toestand in het Westen van het begin van de zestiende eeuw, waar armoede heerste, de rechtspleging corrupt was, het grootgrondbezit tot schrijnende onrechtvaardigheden leidde en de politiek aan alle kanten faalde.

Vroeger en eigenlijk nog steeds probeert men plannen te maken voor hun toekomst, vooral in de politiek en in het bedrijfsleven willen mensen hun ideologie doortrekken naar de toekomst. Dit gebeurt door mensen te laten zien waar zo’n ideologie kan toe leiden. Het daarmee ook ompraten zijn. Tegenwoordig noemen we dat een verkiezingsprogramma of in een bedrijf een businessplan of portfolio. Maar vroeger waren er niet van die moderne woorden en werd het door enkele mensen opgesteld die daar de macht toe hadden zoals Plato’s ‘De Staat’. En dus ook het Utopia van Thomas More. Het is daarom grappig om dat nu weer terug te lezen en als je nagaat dat het boek toen is geschreven, heeft het toch een soort toekomstvisie. Er zitten veel grappige ideeën in dit boek, zoals het feit dat goud eigenlijk een nutteloos metaal is. Dus is het in Utopia niks waard. Buiten die wereld wordt het gedragen als sieraad, maar eigenlijk heb je er niks aan.

Het is zeker een interessant boek wat ik zou zetten in het rijtje met ‘1984’ van George Orwell, maar dit nog veel eerder geschreven en voor die tijd vind ik het echt een geweldig boek. Het is een vrij dun boekje, met een nogal apart taalgebruik. Je merkt duidelijk dat het niet van deze tijd is en ik denk dat het gemakkelijker is om dit boek daarom in het Nederlands te lezen, in plaats van het Engels.