Recensie: Tirza – Arnon Grunberg

Originele titel: Tirza
Auteur: Arnon Grunberg
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
Verschenen: 2006
Genre: roman, literatuur
ISBN: 9789038890593

Het eerste boek van een Nederlandse schrijver dit jaar, je moet toch ergens mee beginnen is het niet? En ik had nog nooit eerder een boek gelezen van deze schrijver, dus dan moet ik maar eens een lezen dacht ik. En dus tikte ik dit exemplaar aan op mijn e-reader.

De vrijheid mag lonken, maar liefst niet de hele dag; wanneer de vrijheid uitsluitend tijdens de zomervakantie lonkt, is het leven al zwaar genoeg. Jörgen Hofmeester is vader van twee dochters en werkzaam voor een gerenommeerd bedrijf. Dankzij een uitgekiend financieel beleid woont hij op stand: bandeloosheid leidt tot rampen. Stilstand is voor Hofmeester de voorwaarde voor liefde en geluk. Loom houdt hij van zijn dochters. Dat zijn echtgenote hem ingeruild heeft voor een jeugdliefde op een woonboot en dat een gedeelte van zijn vermogen is verdwenen door malversaties van merkwaardige groeperingen die de wereldeconomie beheersen, het deert hem niet. Zolang hij maar van zijn kinderen mag houden. Maar op een avond staat zijn echtgenote weer voor de deur. En dan doet een man zijn intrede in het leven van Jörgen Hofmeester, een man die als twee druppels water op Mohammed Atta lijkt.

Ik denk dat ik gelijk het bekendste boek van Grunberg heb uitgezocht. Dit boek is namelijk ook verfilmd, die film heb ik overigens niet gezien. In Tirza wordt het verhaal verteld van Jörgen Hofmeester, hoe hij zijn leven lijdt met dochter Tirza. Zijn echtgenote heeft hem verlaten voor een jeugdliefde, zijn ene dochter is gesetteld in Frankrijk en Tirza gaat na haar studie door Afrika reizen. Alles gaat dus veranderen ook voor Jörgen.

De schrijfstijl stond me wel aan, maar toch vond ik het een vrij saai boek. Alles ging vrij traag en had weinig ontwikkeling. Het verhaal wist me ook gewoon niet te boeien. Het verhaal bevat behoorlijk wat flashbacks en zo wordt het dus ook een beetje verteld. Misschien weet de film het verhaal beter te vertellen. Maar ik ben denk ik voor nu even klaar met Grunberg. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eens een boek van hem oppak. Maar dit vond ik geen topper, helaas.

2ster