Recensie: Thorag de Germaan – Jörg Kastner

thoraggermaanTitel: Thorag de Germaan (deel 1 van De Germanen Saga)
Originele titel: Thorag oder Die Rückkehr des Germanen
Auteur: Jörg Kastner
Genre: historisch, roman
ISBN: 9789045208824

Ik hou echt van historische boeken en zo ook weer van deze serie, tenminste het leek me erg tof. Ik heb nog niets gelezen over Germanen, dus het was weer eens wat nieuws wat ik moet gaan proberen. Ik moet zeggen dat de cover er al heel mooi uit ziet.

Thorag de Germaan is het eerst deel in een spectaculaire avonturenserie van bestsellerauteur Jorg Kastner. De strijd speelt zich af van de donkere Germaanse wouden tot de Romeinse kampementen langs de Rijn, van de heuvels van Rome tot de welvarende havenstad Ravenna, en brengt een ver verleden, met al zijn tradities en gebruiken, weer tot leven. Thorag is een Germaan die behoort tot de stam van de Cherusken en hij heeft ooit onder keizer Augustus voor de Romeinen gevochten. Maar hij ziet nu hoe buitensporig hoge belastingen en onderdrukking vele Germaanse stammen, waaronder de Cherusken, tegen de Romeinen hebben opgezet. Ondanks het wantrouwen waarmee Thorag door een deel van zijn stamgenoten wordt bekeken, besluit hij zich aan de sluiten bij een Cheruskische opstand die wordt geleid door Arminius en die als doel heeft het Germaanse land van de Romeinen te bevrijden. Thorag en Arminius groeien snel naar elkaar toe en smeden samen een plan om een Romeinse generaal en zijn drie legioenen in de val te laten lopen.

Eerder las ik al de Vespasianus-serie, maar als ik wat nieuws tegenkom vind ik dat altijd super leuk. En zo kwam ik een beetje bij deze serie, ik verwachte veel actie. Ik wist door al die verhalen over romeinen, waar de meeste historische romans over gaan nu wel eens. Dus dan maar eens kijken bij de Germanen.

Ik moet zeggen dat je er wel eventjes middenin wordt gedropt. Net als bij Game of Thrones word je ook middenin een verhaal gegooid waar je de namen nog moet gaan leren en dat gevoel had ik bij dit boek dus ook een beetje, daar moet je erg aan wennen. En daardoor stukjes ook een paar keer opnieuw lezen om de wie/wie connectie helemaal te kunnen begrijpen. Maar uiteindelijk lukt dat wel. Het is dan wel weer zo dat dit boek niet heel dik is en je dus veel bezig bent met de personages uit elkaar halen en dat dan het boek alweer uit is. Het is leuk om eens over Germanen te lezen en leert er ook best wel wat van. Op zich goed geschreven, alleen merk je wel dat Jörg Kastner met dit boek nog vrij nieuw was in de schrijverswereld waardoor het wat simpel verteld wordt. De gevoelens etc. worden erg goed verteld en dit vond ik ook zeker een pluspunt.

Een prima begin van een hoop ik veelbelovende serie boeken. Ik zal snel doorgaan naar deel twee en hoop dat ik dan een stuk minder rekening met de personages hoef te houden om te kijken wie/wie is.