Recensie: Terug naar Rome – Nicky Pellegrino

Originele titel: When in Rome
Auteur: Nicky Pellegrino
Uitgever: De Fontein
Verschenen: 2014
Genre: Romantiek, roman,
ISBN: 9789032514129

Ik kreeg van uitgeverij Fontein dit boek aangeboden als recensie-exemplaar. De nieuwste van Nicky Pellegrino, super tof. Ik had nog niet eerder een boek van haar gelezen, dus dit was een mooie inkomer. Het zomerse gevoel borrelt al naar boven als je naar dit boek kijkt. Helaas ga ik dit jaar zelf niet op vakantie, dus kan ik me met dit boek eventjes een beetje in Italië wanen.

Mario Lanza, de ster van het witte doek, komt naar Rome! Voor de jonge Serafina, die met haar twee zusjes en hun moeder een krappe flat deelt, is de filmster de belichaming van het La Dolce Vita-gevoel dat heel Rome in de jaren vijftig in zijn greep heeft. Als ze min of meer per ongeluk in Lanza’s wereld belandt, met feesten waar de champagne stroomt als water en een jurk meer kost dan zij kan hopen in een jaar te verdienen, wordt Serafina meegesleept in een wervelwind van glamour. Maar hoe dichter ze bij haar droom komt, hoe minder ze nog past in het leven dat ze achterlaat. Als ze dan verliefd wordt op twee verschillende mannen, ieder met zijn eigen problemen, gaan geluk en wanhoop hand in hand. Uiteindelijk staat ze voor een onmogelijke keuze: in welke wereld wil ze leven? Nicky Pellegrino’s roman ‘Terug naar Rome’ neemt je mee naar het Rome van de jaren vijftig, de tijd van La Dolce Vita, met een heerlijk verhaal vol muziek, liefde en de Italiaanse keuken.

Ik vond het een erg leuk en vooral lekker zomers boek om te lezen. Nicky is goed in het neerzetten van een leuke sfeer en daardoor krijg je bijna het idee alsof je er naast loopt. Mario Lanza bestaat echt en daar kun je dus lekker naar luisteren als je dit boek aan het lezen bent. Heerlijk, ik wist eerst niet eens dat ze een echt persoon gebruikten in dit boek.

De tijd waarin het zich afspeelt namelijk de jaren ’50 a lá Dolce Vita is een mooie tijd voor Italië en geeft een goed traditioneel gevoel. Ik denk dat dit boek sowieso leuker is als je die Mario Lanza al een beetje herkent qua muziek enzo. Ik moet ook zeggen dat het meer om de belevenis draait in dit boek dan om het verhaal zelf, want die vond ik op zichzelf niet eens zo sterk. Maar ik blijf het een leuk boek vinden en ik ga zeker meer boeken lezen van Nicky Pellegrino!