Recensie: Teardrop – Lauren Kate

teardropTitel:Teardrop (deel 1 van Teardrop)
Originele titel: Teardrop
Auteur: Lauren Kate
Uitgever: van Goor
ISBN: 9789000329533

Ik heb aan het begin van vorig jaar ook een boek gelezen van Lauren Kate, namelijk Fallen. Maar dat vond ik helaas echt een teleurstelling. Toch – met mijn zwak voor covers – kon ik dit exemplaar niet laten staan in de bieb. Ook al was Fallen een flater bij mij, toch wil ik die serie ook nog eens een kans geven. Want dit boek wekte mijn verrassing op.

Nooit huilen… Dat heeft Eureka’s moeder haar op het hart gedrukt. Nu is Eureka’s moeder onder mysterieuze omstandigheden verdronken en Eureka wil eigenlijk ook dood. Ze geeft alleen nog om een bijzonder boek. Daarin staat het huiveringwekkende verhaal van een meisje dat een heel continent in zee huilde. Als een vreemde jongen Eureka vertelt dat ze in gevaar is, krijgt hij haar ook bijna in tranen. Tranen die een wereld kunnen wegspoelen…

Ik ben positief verrast! Echt waar, ik schrok er zelf bijna van. Maar hierdoor heb ik weer vertrouwen gekregen in Lauren Kate. Ik heb zelf het boek Het Verraad van Nathalie Hargrove nog in de kast liggen, dus die zal ik nu denk ik wel eerder op gaan pakken. In het begin dacht ik.. ‘Ow jee, gaat dit wel goed komen?’, want ik vond het een beetje vaag allemaal. Maar tegelijkertijd had het ook wel wat, want daardoor creëren ze dus een beetje een mystieke sfeer. De wereld alleen eerst al, die boeide me gewoon. Kate weet moderne mythologie te mixen met oude en daarmee een boeiende en originele wereld te maken.

De personages leken wel een beetje uit die van Fallen, maar daar was ik voor de rest alweer vrij veel van vergeten, dus zeefde ik dat maar uit mijn hoofd. Eureka (love the name!) is echt een tof personage die veel heeft meegemaakt in haar leven en je kan je dan ook goed in haar verplaatsen. Het is echt een spannend boek met een kwetsbaar en eigenlijk best zielig personage in de hoofdrol. Dit maakt het anders dan andere boeken en voor mij echt veel beter dan Fallen. Al zal ik daar ook nog wel eens het tweede deel van gaan lezen. Voor nu wacht op het tweede deel van Teardrop.