Recensie: Stormbrengers – Philippa Gregory

9200000032754706Titel: Stormbrengers (deel 2 Orde der Duisternis)
Originele titel: Stormbringers
Auteur: Philippa Gregory
Uitgever: Deltas Centrale Uitgeverij
Genre: roman, avontuur, young adult
ISBN: 9789044739381

Na mijn recensie van boek 1 van de Orde der Duisternis serie, was ik uiteraard nog steeds nieuwsgierig naar deel twee. Want ik wil natuurlijk wel weten hoe het verder gaat. Ik moet wel gelijk bekennen dat deze cover ook echt weer een plaatje is. Echt heel erg tof, complimenten voor de ontwerper.

CONSTANTINOPEL IS GEVALLEN EN DE WERELD ZAL ONHERROEPELIJK VERANDEREN.

Luca Vero maakt deel uit van de geheime Orde der Duisternis, die een inquisitie houdt naar tekenen van het einde van de wereld. Op zijn tocht komt hij terecht in Piccolo, Italië, een plaatsje geregeerd door angst: voor het onbekende, voor de krachten van de natuur, voor vreemden.
Luca reist samen met zijn trouwe vriend en knecht Freize, zijn griffier broeder Peter, de mooie vrouwe Isolde en haar dienares Ishraq. Vlak nadat het gezelschap in het dorpje arriveert, komt er een kinderkruistocht voorbij, onder leiding van een zelfverklaarde heilige, Johann de Goede. Hij belooft zijn volgelingen dat de zee voor hen zal wijken op hun tocht naar Jeruzalem, waar de doden zullen herrijzen. Luca en Isolde laten zich meeslepen door het enthousiasme, maar ergens ver weg op zee loert het gevaar…

Dit boek is natuurlijk het vervolg op Het Wisselkind. En ik moet bekennen dat dit boek een stuk minder stijf leest als het eerste deel. Hij leest echt als een trein weg en heeft ook een wat betere opbouw van spanning. En wat je nu ook doorkrijgt, is dat deel één echt een uitlegboek was ter aanleiding van het tweede deel. Maar dat eerste deel ben ik nu toch wel blij om, want dat helpt wel om dit boek beter te begrijpen. Het verhaal gaat gelijk weer verder waar het eerste boek eindigde. Luca, Ishraq en Freize zijn een stuk beter ontwikkeld in dit boek en dus ook leuker om te lezen.

Ik heb het idee dat Gregory niet echt wist wat ze schreef in deel één en in deel twee eindelijk haar ei kwijt kon. En als je dan bij het einde van dit boek komt, dan blijf je zitten met een enorme cliffhanger, super spannend dus. Je blijft echt met vragen zitten en het einde is echt heel erg spannend, ik mag natuurlijk niets zeggen. Ik wil nu echt weten hoe het afloopt! Ik kan dan nu niet wachten tot deel drie uitkomt en ik die kan lezen.