Recensie: Stoner – John Williams

Originele titel: Stoner
Auteur: John Williams
Uitgever: Lebowski
Verschenen: 1965 (heruitgave 2012)
Genre: Roman
ISBN:  9789048813834

Ik vond de cover van dit boek echt heel mooi en dan vooral deze Nederlandse editie. Ik was best wel benieuwd naar dit boek, er waren namelijk veel positieve reacties op en ondanks dat het onderwerp me in eerste instantie niet echt aansprak, namelijk een man uit een boerengezin die Engelse docent wordt, was ik toch wel nieuwsgierig. Hieronder staat een beschrijving van het boek:

William Stoner wordt aan het einde van de negentiende eeuw geboren als zoon van een arme boerenfamilie. Tot groot verdriet van zijn ouders kiest hij voor een carrière als docent Engels. Hij wijdt zijn leven aan de literatuur en aan de liefde – en faalt op beide fronten. Zijn huwelijk met een vrouw uit een gegoede familie vervreemdt hem verder van zijn ouders, zijn carrière verloopt moeizaam en zijn vrouw en dochter keren zich tegen hem. Een nieuwe liefdesrelatie wordt verbroken om een schandaal op de universiteit te voorkomen. Stoner sterft uiteindelijk in anonimiteit, zoals ook zijn hele leven zich in de marge heeft afgespeeld.

Toen ik dit boek uit had, vond ik het echt knap hoe je het leven van zo’n man zo goed hebt weten neer te zetten. Het is niet spannend, maar toch blijf je doorlezen. Terwijl het over een man gaat waarbij eigenlijk alles tegenzit in het leven. John Williams is wat ze noemen een kunstenaar in de taal. Het is echt heel goed gedaan. En het verhaal grijpt je.

Maar toch is het hier een daar wat aangedikt qua recensies van andere media, zoals de New York Times, wat op de voorkant te lezen is. Namelijk “zo hartverscheurend dat het je de adem beneemt”, het is een goed boek maar het benam nou niet bepaald mijn adem.

Toch is het wel heel mooi dat dit boek als het ware een beetje herontdekt is, aangezien de originele versie uit 1965 stamt, dus was de kans waarschijnlijk ook minder groot dat ik hem had gelezen. Ik ben nu ook erg nieuwsgierig naar zijn andere boeken, Butcher’s Crossing en Augustus.