Recensie: Stille Strijders – Taylor Downing

9200000030339270Titel: Stille Strijders – de belangrijke wetenschappers, codekrakers en propagandisten
Originele titel: Secret Warriors – Key Scientists, Code Breakers and Propagandists of the Great War
Auteur: Taylor Downing
Uitgever: BBNC uitgevers
Genre: waargebeurd
ISBN: 9789045316864

Een boek over de geschiedenis. Weer eens wat anders dan de vele fictie boeken die voorbij komen op Tea Time Books. Van BBNC kreeg ik de kans om een interessant boek over de eerste wereld oorlog te kunnen bemachtigen, bedankt hiervoor.

‘Stille strijders’ biedt een frisse, nieuwe kijk op deze oorlog, waarbij onthuld wordt hoe oorlogsonderzoek de fundamenten heeft gelegd voor veel van de wetenschappelijke vooruitgang in de twintigste eeuw.
De Eerste Wereldoorlog wordt vaak beschouwd als een strijd die uitgevochten werd tussen lompe legers die bestonden uit miljoenen mannen die elkaar vanuit de loopgraven bestreden. Daarbij werd gebruikgemaakt van wreedaardige machines – mitrailleurs, kanonnen, granaten, gas, tanks – die vele soldaten het leven kostten. Maar achter de schermen werd ook een wetenschappelijke oorlog uitgevochten tussen ingenieurs, scheikundigen, natuurkundigen, doctoren, wiskundigen en verzamelaars van inlichtingen. Deze verborgen oorlog leverde een positieve en blijvende bijdrage aan de manier waarop de oorlog gevoerd werd op het land, op zee en in de lucht. En, het allerbelangrijkste, hoe daarna het leven thuis verbeterde.
‘Stille strijders’ benadert de strijd vanuit een fris perspectief; het bevat profielen van de sleutelfiguren die in wetenschappelijke zin grote sprongen voorwaarts maakten ten behoeve van de mensheid in de twintigste eeuw. Het is geschreven in een levendige, verhalende stijl en daarmee voegt ‘Stille strijders’ onbekende en vernieuwende aspecten toe aan de geschiedschrijving van de Eerste Wereldoorlog.

Ik had al zolang niet meer een boek gelezen over geschiedenis. En dit boek verteld allerlei achtergrond informatie over de eerste wereldoorlog. Zo kom je te weten wat de fundamenten waren voor deze oorlog en welke ontwikkelingen zich hierdoor hebben plaatsgevonden. Je kan zelfs achter de schermen kijken en te weten komen wat bijvoorbeeld doctoren, wiskundigen voor invloed hebben gehad. Vooral het gedeelte over doctoren sprak me erg aan, ook omdat ik nu zelf iets doe in de medische wereld. Zo kom je erachter wat ze toen allemaal gedaan hebben, bijvoorbeeld dat het amputeren van ledematen door de eerste wereldoorlog een grote voorsprong heeft gemaakt. Kortom een erg interessant boek, als je van geschiedenis houdt.