Recensie: Starters – Lissa Price

9200000002229790Titel: Starters (Starters 1#)
Originele titel: Starters
Auteur: Lissa Price
Uitgever: Van Holkema & Warendorf
Genre: Dystopian, Young Adult, Thriller
ISBN: 9789000309887

Ik zag dit boek meerdere malen al bij de bibliotheek staan en de voorkant trok me aan, maar ook vond ik het een beetje eng uitzien. En ik wist ook niet helemaal wat ik moest verwachten bij “De Bodybank wil haar jeugd” als ondertitel. Maar nu ik hem uit heb, ben ik echt blij dat ik hem heb gelezen. Het was echt een geweldig boek! Er stond op de achterkant dat fans van de Hongerspelen het fantastisch zouden vinden, maar dat staat tegenwoordig bijna standaard op young adult boeken.

De wereld is voorgoed veranderd. Callie staat voor een onmogelijke keuze: haar ouders zijn dood en haar broertje is ernstig ziek. Waar kan ze geld vandaan halen om haar broertje en zichzelf van eten en andere zorg te voorzien? Deze zeer spannende thriller speelt zich af in de toekomstige wereld waarin een biologische aanval op Beverly Hills alle volwassenen tussen de 20 en 60 jaar heeft weggevaagd en de oudere generatie een lang en rijk leven leidt ten koste van de jongeren. Haar enige uitweg is de Bodybank: een gewetenloze organisatie die ze eigenlijk verafschuwt. Jonge lichamen worden er verhuurd aan ouderen, zodat zij weer eventjes jong en mooi kunnen zijn. Er gaat echter iets mis. Callie ontwaakt, terwijl haar verhuurder nog in haar lichaam had moeten zitten.

De schrijfster van dit boek beschrijft de details zeer goed en daardoor zie je het verhaal als een soort film voor je. Dat vind ik altijd erg goed, als een boek bijna in film-formaat is geschreven. Ik vind de moeite dat ze doet allemaal, zelfs haar leven in de waagschaal stellen en naar die vreselijk Bodybank gaan, alles voor haar broertje het enige wat ze nog heeft. Op sommige momenten vond ik dit boek wel wat te makkelijk geschreven en wat te doorsnee en daarmee bedoel ik dat het met veel boeken altijd hetzelfde heeft. Ik vind het niet echt uniek in zijn soort. Het lijkt op de vele andere toekomst boeken, een slechte en een goede kant en er gebeurt iets en ze red het net, ze leven nog lang en gelukkig. Ik zoek eigenlijk een boek die eens van dit pad afgaat, maar die zijn denk ik nog zeldzaam. Al met al, vond ik het toch een erg leuk boek om te lezen en zeker een aanrader als van dystopia-verhalen houdt. En ik ga zeker nog deel twee lezen, Enders.

Dit boek krijgt een waardering van: 4/5 sterren.