Recensie: Stalker – Lars Kepler

stalkerTitel: Stalker (deel 5 van Joona Linna)
Originele titel: Stalker
Auteur: Lars Kepler
Uitgever: Cargo Uitgeverij
ISBN: 9023488806

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een boek gelezen van Lars Kepler, terwijl hij (het zijn zelfs twee schrijvers die een pseudoniem gebruiken) juist wel bekend is met de bekende thrillers. Dus toen ik dit boek zag moest ik toch maar eens beginnen. Dit boek is deel van de serie van Joona Linna, maar kunnen ook individueel kunnen worden gelezen.

Zweden is in de ban van een seriemoordenaar die zijn slachtoffers eerst filmt vanuit het donker, thuis waar ze zich veilig wanen, en het filmpje vervolgens op YouTube plaatst. Enkele dagen later wordt degene die gefilmd is zijn volgende slachtoffer. Het onderzoek naar de moordenaar verloopt stroef, tot bij het lichaam van het vierde slachtoffer een bewusteloze man wordt aangetroffen. De man kan zich echter niets herinneren van de moord. Om zijn onschuld te bewijzen, roept zijn familie de hulp in van hypnotiseur Erik Maria Bark. Maar de informatie die Erik verkrijgt biedt geen enkele duidelijkheid. Dan wordt er een nieuwe moord gepleegd, en de verdachte heeft dit keer een alibi. Er lijkt slechts één persoon te zijn die de zaak kan oplossen: Joona Linna. Maar die is meer dan een jaar geleden verdwenen…

Dit boek is echt de definitie van ‘goede thriller’, echt waar. Na dit boek zal ik zeker meer boeken van dit schrijversduo gaan lezen.

Joona Linna speelt in dit boek de hoofdrol, een oud-inspecteur. Linna heeft in ieder boek weer een nieuwe kwestie en dit keer dus een stalker. Hij wil in dit boek blijven ontsnappen aan zijn aartsrivaal, seriemoordenaar Jurek Walter, wordt door zijn opvolgster Margot Silverman onofficieel betrokken bij deze strijd. Alles begint wanneer er stiekem in het donker opnames worden gemaakt van een vrouw die in haar huis achter het raam staat. Korte tijd later wordt die vrouw vermoord gevonden. Hier begint de spanning. De moordenaar weet de politie net telkens een stap voor te zijn. Helaas kan er niet worden voorkomen dat er meer onschuldige vrouwen het slachtoffer worden van deze moordenaar.

Dit boek heeft ontzettend realistische personages. Eigenlijk is niets aan hen vreemd of onwerkelijk. Vanaf de eerste pagina word je gelijk in het verhaal gezogen. Ondanks dit bijna 600 pagina’s tellende boek leest het als een trein weg. In korte hoofdstukjes wordt de spanning steeds meer om te snijden. Zeer spannend en ik wil nu graag de voorgaande delen lezen. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld zodat je meer inzicht krijgt in het geheel. Zo kom je erachter wat de reden is achter de moorden. Echt spannend en je zou bijna bang worden in het donker.