Recensie: Stad van Glas – Cassandra Clare

9200000015581093Titel: Stad van Glas (deel 3 Kronieken van de Onderwereld)
Originele titel: City of Glass
Auteur: Cassandra Clare
Uitgever: The House of Books
Genre: young adult, fantasy, dystopian
ISBN: 9789044342529

En toen was ik alweer bij deel 3 van de Kronieken van de Onderwereld-serie. Die de meesten toch het beste kennen onder de naam The Mortal Instruments.  Eerder las ik namelijk al Stad van Beenderen en Stad van Vuur. Wat een geweldige boeken zijn dit toch. Ik laat tegenwoordig mijn broertje het volgende boek uitkiezen op mijn e-reader die ik moet gaan lezen. En zo viste hij deze er toevallig tussenuit. Was ik nadien wel erg blij mee..

Om het leven van haar moeder te redden, moet Clary naar de Stad van Glas, waar de Schaduwjagers oorspronkelijk vandaan komen. De stad betreden zonder toestemming betekent de doodstraf. Clary’s beste vriend Simon wordt gevangen gehouden door de Schaduwjagers, haar broer Jace wil haar uit de weg ruimen en de kwaadaardige Valentine maakt zich klaar om alle Schaduwjagers voorgoed uit te roeien. Clary’s enige kans om Valentine te verslaan, is om de hulp in te schakelen van de mysterieuze Sebastian. Maar kunnen Benedelingen en Schaduwjagers hun haat voor elkaar opzij zetten om samen te werken?

Whooooo, dit was echt het beste boek van Cassandra Clare die ik tot nu toe heb gelezen, wat een fantastisch boek zeg! Op een gegeven moment dacht ik even ‘Ow neeeee!’ en vervolgens ‘Fieuwww…’. Hahah, echt geweldig als een boek mij tot zo’n staat weet te krijgen. In het begin was het namelijk nog gewoon kalmpjes aan.. toen dacht ik nog ‘valt me een klein beetje tegen’.. maar dit is weer per direct goed gemaakt op het einde. Ik vertel natuurlijk niks. Het boek heeft een behoorlijk tempo en daardoor lijkt het begin wat eentonig. Maar de spanningsboogjes beginnen op een gegeven moment de ene na de andere af te lossen. Ook heeft het de nodige plotwendingen, wat het geheel nog spannender maakt.

Clary wordt naar mijn mening steeds zelfstandiger en moediger. Ze is in ieder geval niet meer dat meisje zoals ik Stad van Beenderen. De personages zijn met veel zorg en liefde beschreven door Clare. Ik verheug me nu alweer op het volgende deel.