Recensie: Stad van Gevallen Engelen – Cassandra Clare

9200000006552652Titel: Stad van Gevallen Engelen (deel 4 van Kronieken van de Onderwereld)
Originele titel: City of Fallen Angels
Auteur: Cassandra Clare
Uitgever: The House of Books
Genre: young adult, dystopian, fantasy, avontuur
ISBN: 9789044342543

Ik heb uiteraard al heerlijk genoten van de eerste drie boeken uit de Mortal Instruments-serie. En ik kan na alle foto’s op Facebook dan ook niet wachten om te beginnen aan het laatste deel. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst de anderen hebben gelezen. Als je deze boeken nog steeds niet gelezen hebt of ze staan nog steeds op je TBR-lijstje zou ik ook maar gauw beginnen, want ze zijn echt super tof en leuk om te lezen. Maar nu maar eens kijken hoe deel 4 is bevallen.

De oorlog tussen de benedelingen en de schaduwjagers is voorbij, ze leven nu vredig naast elkaar. Clary is weer thuis in New York, en ze is begonnen met haar opleiding tot schaduwjager. En, misschien nog wel belangrijker: zij en Jace zijn nu echt een stel. Maar dan wordt de ene na de andere schaduwjager vermoord. Wanneer Jace zich afstandelijk gaat gedragen, wordt Clary geconfronteerd met haar grootste nachtmerrie.

Waar Stad van Glas nog een wervelwind was, begint Stad van Gevallen Engelen wat rustiger. De personages zijn weer terug in New York en ze willen hun leventje weer oppakken, maar dit gaat toch niet zo makkelijk als ze in eerste instantie dachten. Simon probeert zijn geheim verborgen te houden voor zijn moeder, waar hij nogal veel moeite mee heeft. Clary wordt in de tussentijd getraind door Jace. Hierdoor zijn de eerste 100 pagina’s vrij saai en ze wisten me niet heel erg te boeien, maar dit komt waarschijnlijk omdat deel 3 oorspronkelijk bedoeld was als laatste deel. Dus om dat met een ineens een nieuw boek weer op te pakken valt natuurlijk niet mee.

Je hebt op een gegeven moment wel door dat er iets staat te gebeuren door de kleine spanningsmomentjes. Maar echt doorpakken doet het nog niet. Maar dat is misschien ook wel zo goed aan dit boek, waar andere auteurs allang uit hun voegen waren gesprongen met actie en spektakel zorgt Clare voor een oppervlakkige spanning die heel lang over de bladzijdes verspreidt blijft knagen. En je weet gewoon niet wanneer het spannendste moment kan toeslaan. Wat ik wel vrij verwarrend vond, waren de vele personages die aan het woord zijn en dat je daarmee soms een beetje in de war bent. Kortom, is het een zeer goed boek. Waarin de actie van mij wel wat meer naar voren had mogen komen. Ik kan niet wachten om door te gaan met deel 5 en uiteindelijk de ontknoping.