Recensie: Stad van Beenderen – Cassandra Clare

Originele titel: Mortal Instruments: City of Bones
Auteur: Cassandra Clare
Uitgever: The House of Books
Verschenen: 2010
Genre: Fantasy, young adult
ISBN: 9789044338072

Het heeft weer even een tijdje geduurd tot ik een nieuwe post heb geplaatst. Maar hierbij de recensie van ‘Stad van Beenderen’ van Cassandra Clare. Ik heb eerst de verfilming bekeken van dit boek voordat ik hierin begon, maar ik ga zeker de volgende delen kijken. Alles is net eventjes iets donkerder qua sfeer en dat maakt het niet gelijk zo’n sprookjesachtig fantasy-boek. Ik zal het boek hieronder even kort beschrijven:

De vijftienjarige Clary woont met haar moeder in New York. Het leven van Clary verandert drastisch wanneer ze in een club getuige is van een moord. Drie getatoeëerde jongeren met vreemde wapens vermoorden een andere jongen. Het vreemde aan de hele zaak is dat zij de enige is die de drie geheimzinnige jongeren kan zien. De jongeren zijn net zo verbaasd als Clary en vertellen haar dat ze schaduwjagers zijn, het is hun taak om demonen op aarde te vermoorden en mensen te beschermen. Dan verdwijnt Clary’s moeder en ook wordt Clary zelf bijna vermoord door een demon. Samen met Jace, een schaduwjager, ontdekt ze de waarheid van haar verleden en een verschrikkelijk gevaar dat de aarde en de wereld van de schaduwjagers bedreigt. Zal het Clary en haar vrienden lukken om haar moeder te redden?

Ik vond dit boek echt geweldig om te lezen en ik ga zeker weten de andere delen en ook nog wel kopen als ik er eventjes het geld voor heb. Zelf vind ik dat deze serie Twilight voorbij streeft en dat heeft lang geduurt. Het boek is eigenlijk gewoon een jeugdboek, maar dat geeft niet. De schrijfster zorgt er namelijk voor dat zelfs een volwassen lezer zich geen moment verveelt. Het leest lekker vlot door, de gebeurtenissen volgen elkaar hier in razend snel op. Clary en Jace komen van het ene in het andere, terwijl Clary eigenlijk alleen maar haar moeder wil vinden. Maar dat is niet het enige wat ze vindt, ze komt dingen over zichzelf en haar familie te weten die ze nooit voor mogelijk had gehouden. Zoveel zelfs dat haar leven als ‘normalo’ niets meer is dan een vaag verleden. Toch trapt Clare niet in de val om het oude leven van Clary helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen. Ze laat Clary’s beste vriend Simon regelmatig terugkomen, terwijl hij zo normaal is als maar kan. Hij toont lef en laat zien dat vriendschap onvoorwaardelijk is, ook al bevindt je beste vriendin zich in een andere wereld die je niet helemaal begrijpt. Hij houdt Clary met twee voeten op de grond. Dat maakt het verhaal geloofwaardig op momenten dat het juist allemaal een beetje onrealistisch begint te worden. Daarnaast is het ook nog een boek dat naast alle spannende gebeurtenissen en de fantasywereld ook serieuze onderwerpen waar veel tieners zich mee kunnen identificeren aansnijdt. Het draait dus niet alleen om het avontuur, maar ook om jezelf vinden, de worsteling met jezelf en erachter komen wie je bent, wie je vrienden zijn en wie juist niet dat maakt het geloofwaardig en herkenbaar, ook voor volwassenen.

Dit boek krijgt hiermee een waardering van: 5/5 sterren.