Recensie: Spartacus: de Gladiator – Ben Kane

9200000011366470Titel: Spartacus: de Gladiator
Originele titel: Spartacus: the Gladiator
Auteur: Ben Kane
Uitgever: Athenaeum
Genre: Avontuur, historisch
ISBN:  9789025300456

Toen ik dit boek zag, dacht ik meteen ‘oeh, dat zal vast zo’n lekker blood and gore exemplaar zijn!’ En ja hoe ongelooflijk het ook klinkt ik hou echt van dat soort boeken, ook al lees ik zelfs af en toe een chicklit. Wat een contrast, vind je niet? En door de lieve mensen van Atheneaum mocht ik een recensie-exemplaar ontvangen. Hier gaat het verhaal ongeveer over:

De Thraciër Spartacus belandt als gevangene op de gladiatorenschool in Capua. Samen met Crixus de Galliër, een lotgenoot, vat hij een plan op om aan dit gruwelijke bestaan te ontsnappen. Eenmaal vrij bouwen ze een slavenleger op dat groot en sterk genoeg is om Rome te trotseren. De legende van Spartacus de gladiator begint…
De gladiator is het eerste deel van een adembenemende trilogie over de slavenopstand die Rome op zijn grondvesten doet schudden.

Wat ik ten eerste erg jammer vind is dat dit boek gewoon helemaal geen recensies heeft op Bol.com en ik denk dus daardoor dat het ook weinig bekendheid heeft. Maar het is echt een supertof boek! Het is inderdaad precies zoals ik had verwacht, veel actie en het bloed spat je bijna om de oren bij elke letter die je leest. Ben Kane kan echt fantastische verhalen schrijven en hij moet echt nog ontdekt worden in Nederland.

Je herbeleefd als het ware weer de tijd van de Romeinen, ook al weet ik zelf natuurlijk niet hoe dat is geweest. Ik zag gewoon een soort film voor me in mijn hoofd. Je moet er wel van houden, maar dat is met elk boek zo. De personages zijn ook goed beschreven waardoor je ze precies voor je ziet, dat vind ik echt een pluspunt. Maar toch schijnt het qua geschiedenis niet helemaal te kloppen, maar wat daarvan waar is weet ik natuurlijk ook niet.

Kortom, het is een prachtig verhaal met van alles wat, een beetje zoals Game of Thrones maar dan in de Romeinse tijd. Ik kan niet wachten om deel 2, de Opstand te gaan lezen.