Recensie: Shinu – Jonas Boets etc.

shinuTitel: Shinu – Strijd tegen de tijd
Originele titel: Shinu – Strijd tegen de tijd
Auteur: Jonas Boets, Bert Baeck, Peter van de Wielle
Uitgever: Leopold
Genre: young adult, dystopisch
ISBN: 9789025868635

Shinu is een Nederlands boek en ik ben toch altijd wel benieuwd naar nieuwe Nederlandse boeken, vooral als het young adult boeken zijn. Ik had hem dan ook al eens voorbij zien komen, maar toen ik hem zag in de bibliotheek moest ik hem toch wel lenen.

De levensverwachting van Ish en de rest van de wereld is gekelderd door industriële vervuiling, ecologische rampen en chemische voeding. De maatschappij is hertekend naar de efficiëntie van Shinu: wie lang leeft, is interessant; wie snel zal sterven, waardeloos. Ish is zestien en vertrekt zoals al zijn leeftijdsgenoten naar de stad om zijn taak in de nieuwe wereldorde te vervullen. De anderen weten van niets, hij wel. Hij weet dat hem in de stad de hel wacht. Ish wil ontsnappen, het systeem ontregelen. Maar wat kan één jongen beginnen tegen een geoliede machine? In de stad begint zijn strijd. Een gevecht met het Beheer, een zoektocht naar vertrouwelingen en een race tegen zijn doodsvonnis. Zijn Shinu. En zo start de SHINU-saga; hard, ruw en tegen de tijd. Sluit je aan bij de SHINU-community op SHINULEAKS.COM.

Ik moet zeggen dat de cover er heel vet uit ziet. Het spoort je gewoon aan om het te gaan lezen, tenminste mij wel. Dit boek is geschreven door drie Belgische schrijvers en volgens mij zijn er niet veel dystopische boeken van Belgische bodem misschien is dit wel de eerste. Daar ben ik niet heel zeker van. Maar ook daarom is het een punt om het te gaan lezen. Want onze zuiderburen kunnen er ook zeker wel wat van. Het boek leest vlot weg, alleen komt het begin wat traag van de grond. Maar als je eenmaal over dit puntje heen bent dan ga je er vlotjes doorheen. Ik vond het een erg spannend en verrassend goed boek.

De personages zijn goed uitgelegd en je kan meeleven met de emoties die ze beleven. Ish is een erg rijk personage, niet omdat ie rijk is qua geld, maar omdat hij vele kanten heeft. Erg veelzijdig en je kan van hem houden of hem haten. Het zijn de vele keerzijden die hij heeft. En ook dat punt kan in dit boek voor veel spanning zorgen. Het is een young adult, maar dan ook wel echt een young adult. Dit mag echt wel een beetje een aanbevolen leeftijdsgrens hebben vind ik. Het is een ruig boek die veel geweld met zich meedraagt, maar ook op seksueel gebied loopt dit boek aardig voorop op andere boeken. Stoere jongens van een jaar of 15/16 zullen dit denk ik een fantastisch boek vinden. Er komt dan ook weinig vrouwelijks in naar voren, behalve de apartere scènes dan.

Ik vond het een erg tof boek waar ik van genoten heb, ook voor meiden die stoer zijn aangelegd kan dit een erg leuk boek zijn. Geweldig geschreven, complimenten!