Recensie: Sevenster – Alexandra Penrhyn Lowe

sevensterTitel: Sevenster (deel 1 van De Laatste Wachter)
Originele titel: Sevenster
Auteur: Alexandra Penrhyn Lowe
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN:9789400502581

Nadat ik had gehoord dat ik als een van de eersten Wolfsbloed mocht gaan lezen (het tweede deel van De Laatste Wachter), ging er gelijk een idee door mijn hoofd heen om toch ook even deel 1 te gaan lezen. Want dit is bij mij echt een must. Dit boek, van Hollandse bodem is een verrassend goede young adult.

Eveline heeft maar één zorg deze zomer: een echt leuke jongen vinden met wie ze voor het eerst kan zoenen. Maar dan roept ze geesten op tijdens een feestje – tegen de waarschuwing van haar pleegmoeder in – en nu ziet ze plotseling dingen die andere mensen niet zien.

Doodsbang dat ze bezeten is door een kwade geest, probeert ze een manier te vinden om alles terug te draaien. Maar dan hoort ze van een waarzegster dat ze de eeuwenoude gave van De Wachters heeft – een gave die was afgeschermd, maar nu is wakker gemaakt. Een gave waardoor ze geesten en demonen kan zien.
En zij zien haar ook.

Eveline heeft maar één zorg deze zomer: in leven blijven.

Dit boek was echt een vermaak van begin tot einde. Origineel is dit boek bedoeld voor net een iets jongere doelgroep dan young adult-fans, maar desondanks heb ik dit boek met veel vermaak gelezen. De personages zijn in dit boek daardoor ook iets jonger. Het hoofdpersoon is dan ook slechts 14 jaar oud, nergens hoeven ze zich op deze leeftijd zorgen over te maken. Kibbelen over een blikje cola en andere onzinnigheden komen dan ook regelmatig voorbij. Op zich maakt dit het wel realistisch en ik vond het ook wel grappig. Verder zijn ze natuurlijk nog maar net in de puberteit en hebben ze het over jongens, zoenen en glaasje draaien. Maar dan gebeurd er iets vreemds op het feestje van een van Evelines klasgenoten thuis. Daardoor draait hun zomervakantie qua sfeer met wel 360 graden. Eveline en haar beste vriendin Chloe hebben het rijk voor hun alleen als Chantal op vakantie gaat, een heuse cruise. Eveline en Chloe ontdekken uiteindelijk dat er een mysterie hangt rondom de dood van Evelines ouders. Ze gaan op onderzoek uit, maar komen vreemde dingen tegen.

Ik heb echt genoten van dit boek en de schrijfster houdt een redelijk hoog tempo aan in dit boek. Wat het fijn maakt om te lezen. De personages zijn realistisch vorm gegeven. En hebben ook echt het puberale gedrag zoals je het verwacht, een sterk punt. Wat ik ook zeer goed vond is dat het boek helemaal niet voorspelbaar is. Het gaat net even anders dan je denkt en laat je daadwerkelijk ijskoud achter. Ik ben nu echt super benieuwd naar Wolfsbloed.