Recensie: Scherprechter van Rome – Robert Fabbri

scherprechtervanromeTitel: Vespasianus: Scherprechter van Rome (deel 2 van Vespasianus)
Originele titel: Vespasian: Rome’s Executioner
Auteur: Robert Fabbri
Genre: avontuur, historisch
ISBN: 9789045203461

Deel 1 van de Vespasianus-serie vond ik echt gruwelijk spannend en helemaal geweldig. Dus ik was natuurlijk zeer nieuwsgierig naar het tweede deel van deze spannende serie. Want omdat deze serie zo puur is en het Fabbri gewoon niets kan schelen dat het bloed bijna het boek uitspat is het een geweldige serie.

Thracië, 30 na christus

Zelfs aan de rand van de Romeinse wereld kan Vespasianus niet ontsnappen aan de tumultueuze politiek van een rijk dat uiteen dreigt te vallen. Hij krijgt vanuit Rome de geheime opdracht een oude vijand uit een fort aan de oevers van de Donau te halen, voordat het na belegering in handen van de Romeinen valt. De missie van Vespasianus is cruciaal in de dodelijke strijd om het recht om het bestuur van Rome. De man die hij uit het fort moet halen is een getuige die Seianus kan vernietigen, aanvoerder van de Pretoriaanse Garde en heerser over het Romeinse Rijk in alles behalve in naam.

Voor Vespasianus zijn missie kan vervullen, komt hij in het besneeuwde gebergte in een hinderlaag terecht, moet hij het op open zee opnemen tegen piraten en wordt hij voortdurend geschaduwd door de spionnen van Seianus. Maar hij wordt met een nog grotere verschrikking geconfronteerd: hij moet naar het eiland Capri afreizen om zich te melden aan het helse hof van een krankzinnige keizer.

En ook bij deel 2 ben ik bijna van mijn stoel geblazen van spanning, werkelijk waar. Echt heel erg spannend en een zeer waardig vervolg op Tribuun van Rome. Fabbri weet saaie geschiedenisboeken om te toveren naar een spannend verhaal met veel actie en onbeschaamde blood and gore, zoals ik dat eventjes noem. De voorkant van dit boek beschrijft ook zeer goed de binnenkant, actie en slachtpartijen. De personages zijn overigens ook zeer boeiend en Vespasianus zelf ontwikkeld zich steeds meer, leuk om te lezen. Kom maar op met deel 2 (3, 4 en 5).