Recensie: Samensmelting – Veronica Roth

9200000022091731Titel: Samensmelting (deel 3)
Originele titel: Allegiant
Auteur: Veronica Roth
Uitgever: Van Goor
Genre: Dystopian, Young Adult
ISBN: 9780062287335

Gelijk nadat ik Opstand had gelezen ben ik begonnen in Samensmelting, ik ben zeer benieuwd naar de ontknoping van deze serie. In het Nederlands is hij net in boekhandels, maar ik heb de Engelse gelezen en besteld bij Bol.com, gewoon omdat hij de helft goedkoper was. De voorkant vind ik wel mooi, voordat ik begon had ik mijn vraagtekens bij de luchthaven op de voorkant, maar in het boek wordt dit gelukkig wel duidelijk.

Tris en Tobias zijn weer samen. De stad waarin ze wonen herstelt van de revolutie en Tobias’s moeder, leider van de factielozen, heeft de macht overgenomen. Tobias en Tris vluchten samen met vrienden de stad uit. Ze worden opgevangen in het hoofdkwartier van het Bureau voor Genetisch Welzijn. Hun wereldbeeld staat volledig op zijn kop. Zo ontdekken ze hoe groot de wereld echt is en dat er vliegtuigen bestaan. Vanuit het hoofdkwartier wordt hun oude stad gemanipuleerd. Overal hangen camera’s en alles is te zien. Hun stad blijkt onderdeel van een experiment te zijn en mensen zijn ingedeeld in genetisch beschadigd (GB) of genetisch zuiver (GZ). Tris en Tobias willen de stad bevrijden en daarvoor gaan ze heel ver.

Ik vond het einde echt vreselijk.. maar ik zal niet teveel spoilers vrijgeven natuurlijk. Voor mij kwam het een beetje afgeraffeld over en ook de rest van het boek bood weinig diepgang. Ook de wisseling van personages vind ik echt storend. Desondanks weet ik nu wel de ontknoping van de boeken en op sommige momenten vond ik het echt spannend. Het raakt je op sommige momenten wel en aan het einde had ik traantjes in mijn ogen. En als je dat voorelkaar krijgt met een boek, maakt dat een heleboel goed.

Dit boek krijgt een waardering van: 4/5 sterren.