Recensie: Rood als Bloed – Salla Simukka

9200000022728136Titel: Rood als Bloed (deel 1 Sneeuwwitje-trilogie)
Originele titel: As Red as Blood
Auteur: Salla Simukka
Uitgever: Clavis
ISBN: 9789044821277

Ik had al verschillende lovende verhalen gehoord over de boeken van deze Finse schrijfster. Ten eerst wil het oog ook wat en dat was zeker het geval bij deze Nederlandse edities. Het bijzondere is dat de bladzijdes aan de zijkanten rood zijn, rood als bloed. Echt heel bijzonder, complimenten daarvoor. Natuurlijk was ik ook heel bijzonder naar het verhaal in dit boek.

Ontmoet Lumikki Andersson, een zeventienjarige studente die toevallig een witwasoperatie op haar middelbare school ontdekt. Vanaf dat moment volgt de ene onverwachte gebeurtenis op de andere, totdat ze vier dagen later terechtkomt op een gigantisch feest in een mysterieus herenhuis. En dat alles tijdens de koudste winter in decennia, terwijl niets zo rood kleurt op witte sneeuw als bloed.

Eerlijk gezegd begon het boek wat traag, wat ik niet had verwacht van een boek dat vrij dun is, namelijk een kleine 200 bladzijdes. Maar op een gegeven moment kwam de gang erin en las het als een tierelier. De namen zijn wel wat moeilijk te onthouden. Het zijn namelijk Scandinavische en Russische namen, niet echt het gene dat je dagelijks tegen komt. Het boek bouwt zich snel en spannend op, het is echt sterk en je blijft doorlezen. Elke keer als je iets verwachtte kwam er weer iets onverwachts en dat is echt heel goed.

Het hoofdpersoon wist me ook echt te boeien, niet zo’n onzeker meisje. Maar gewoon een stoere meid die laat zien wat ze durft, maar toch ook niet teveel probeert op te vallen. Als ze in bepaalde situaties terecht komt weet ze zich weer uit haar soort van onopvallende verhulling te toveren en komt ze onverwachts tevoorschijn. Dit boek is echt wel goed, ik kon me prima er mee vermaken. Wat ik wel een beetje vervelend vond is dat het verhaal vanuit het derde persoon wordt geschreven, dit leest heel erg anders. Maar na een tijdje went dit en past het bij het boek op de een of andere manier.

Ik vond Rood als Bloed echt een aanrader, spannend en heel origineel. Je blijft doorlezen en ben heel benieuwd naar Wit als Sneeuw.