Recensie: Rode Letters – Anne Bishop

rodelettersTitel: Rode Letters (deel 1 van De Anderen)
Originele titel: Written in Red
Auteur: Anne Bishop
Uitgever: Uitgeverij Fontein
Genre: young adult, urban
ISBN:9789026137518

Rode Letters wou ik zo graag lezen toen ik zag dat er soort nieuw genre was geboren, genaamd urban. Maar wat is urban? Urban is een genre dat een beetje gebonden is aan young adult. Urban speelt zich af in de hedendaagse tijd en vaak in de stad, vandaar de naam urban. Het verschil met normaal young adult, is dat het hoofdpersoon wat ouder is, namelijk rond de 25 jaar oud. Dit is vooral voor de wat oudere young adult-lezers ideaal zijn. Zij zullen zich beter kunnen inleven door dit genre. Ik geef dit boek de genres urban en young adult, omdat het voor young adult lezers een leuk boek is en urban nog vrij nieuw is. Dit is een goede introductie.

Meg Corbyn is een cassandra sangue, een bloedprofeet, die de toekomst ziet elke keer dat haar huid bloedt. Op de vlucht voor de man die haar gave wil gebruiken om rijk te worden eindigt ze in een Stadspark van de Anderen waar de menselijke wet niet geldt Simon Wolfgard, gedaanteverwisselaar en leider van het Stadspark in Lakeside, weet niet wat hem ertoe beweegt om Meg de baan te geven van Contactmens. Maar als hij Megs geheim ontdekt, moet hij beslissen of zij het waard is om de broze vrede tussen mensen en de Anderen op het spel te zetten.

Rode Letters is het eerste deel van de serie De Anderen. Een spannend boek die je in zijn greep houdt. Ontzettend spannend, maar ook verrassend humoristisch.

De Anderen zijn baas over de wereld en zien mensen als een heerlijk hapje. Ze moeten wel samenwerken, maar dit gaat niet met plezier. Eigenlijk vertrouwen ze elkaar niet en willen ze elkaar het liefst de rug toe keren. De spanning voel je constant prikkelen onder je tenen. Meg is een mysterieuze meid. Wat kan ze allemaal en wat moet ze allemaal doen? Je weet namelijk in het begin niet veel van haar. Het is makkelijk om je in te leven in Meg, vooral omdat ze meer in mijn eigen leeftijdscategorie zit, wat prettig leest. Maar ook als je wat jonger bent is het makkelijk om je in Meg in te leven, want ondanks dat ze volwassen is heeft ze toch nog wel van die trekjes. Meg is naïef, intelligent, maar ook super vriendelijk. Ook is ze serieus aangelegd en daarbij neemt ze haar baan als Contactmens hoog op. Ze is verantwoordelijk voor de pakketjes die bezorgd worden voor De Anderen, zij zorgt ervoor dat de pakketjes bij het juiste persoon worden afgeleverd. Dit levert natuurlijk ook de nodige confrontaties op.

De andere personages in dit boek zijn ook zeer interessant en leuk om over te lezen. Zo heb je bijvoorbeeld kraaien, wolven en haviken. Deze kunnen shapeshiften, dus van vorm veranderen. Als ze als mensvorm zijn dan behouden ze bepaalde dierlijke trekjes. Ik vond dit soort dingen echt grappig om te lezen.

Waar ik even aan moest wennen is dat dit boek geen cliché heeft. Het is namelijk niet zo dat het weer een meid is die verliefd wordt op een of andere enge badguy die van gedaante kan veranderen. Toch miste ik dit af en toe ook wel, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het te erg gewend ben. Echt een verrassend goede en vernieuwende serie. Ik ben fan van urban!