Recensie: Ready Player One – Ernest Kline

readyplayeroneTitel: Ready Player One
Originele titel: Ready Player One
Auteur: Ernest Kline
Uitgever: Querido Uitgeverij
Genre: avontuur, sci-fi
ISBN:9789021449753

Toen ik las dat dit boek maar vijf euro kostte moest ik het gewoon hebben, dus ik ben eerst minstens vier boekhandels langs geweest voordat ik hem uiteindelijk maar bij een boekhandel besteld heb. Gelukkig had ik hem ongeveer drie dagen later in huis, dus ik was helemaal blij. Wat mij zo aansprak was namelijk het woord ‘games’ in dit boek, daar ben ik gewoon een beetje gevoelig voor. En dit boek leek me gewoon heel erg tof.

We schrijven 2044. Sinds de Grote Recessie leeft een aanzienlijkdeel van de wereldbevolking in diepe armoede.Als James Halliday kinderloos sterft, laat hij de hongerendemensheid een fantastisch spel na: oasis, een onlinegame die door miljarden spelers tegelijk gespeeld kan worden. Kort na zijn dood blijkt dat hij drie sleutels in het spel verstopt heeft, die leiden naar een kluis waarin de rest van zijn erfenis ligt opgeborgen. Wie de sleutels vindt, wordt in één klap multimiljonair.
De jacht op de sleutels voert honderdduizenden nerds, geeks en gamers terug naar de jaren tachtig van de twintigste eeuw, de tijd waarin Halliday opgroeide. In de popcultuur van the eighties gaan ze op zoek naar aanwijzingen – en naar geluk.

Ik ben enorm fan van games, buiten mijn boekenverslaving om. Ik spaar zelf ook oude gameconsoles, zo heb ik ook een Atari 2600, die ook in dit boek voorkomt. Lekker old-school. Als je van een beetje ouderwetse games houdt en dus ook van de jaren ’80 dan zit je met dit boek sowieso in de goede richting. De ‘geekyness’ spat er namelijk af. Ik zat een beetje te twijfelen qua leeftijdsgroep voor dit boek, veel mensen zeggen namelijk dat het een young adult boek is. Maar ik vind hem er zelf een beetje tussenin zitten, vandaar de genres avontuur en sci-fi. Het boek gaat over Wade die zo’n beetje zijn hele leven in OASIS doorbrengt. Deze wereld lijkt een beetje op World of Warcraft en Second Life. Wade weet zich echter behoorlijk omhoog te beklimmen als hij steeds beter wordt in de game. Hij probeert namelijk in OASIS easter eggs te vinden onder zijn nickname Parzival. Het boek is hier een daar een beetje ongeloofwaardig, maar wist me aardig vast te houden. Hij wordt ook nog eens half om half verliefd op een andere speler, die speelt onder de naam Art3mis. Een heerlijk boek als je de oude tijden wilt herbeleven.