Recensie: Reached – Ally Condie

9200000011255039Titel: Reached (deel 3 Matched-trilogie)
Originele titel: Reached
Auteur: Ally Condie
Uitgever: Lemniscaat
Genre: young adult, dystopisch
ISBN: 9789047705604

En dat was dan alweer het laatste boek uit de Matched-trilogie, ik vond het echt een toffe boekenreeks. En natuurlijk heel jammer dat dit nu weer voorbij is. Maar toch ook ben ik blij dat ik deze boeken aan mijn ‘read’ lijstje kan toevoegen. En al was ik een beetje teleurgesteld door het tweede deel, dit deel was weer veel beter. Hier kun je recensies van Matched en Crossed teruglezen.

Drie stemmen – die van Cassia, Ky en Xander – vertellen in een wervelwind van verwikkelingen het laatste deel van hun strijd tegen de Unie.

We lieten Cassia achter in Crossed nadat ze op haar vlucht ravijnen had doorkruist, ontberingen had doorstaan en Ky had teruggevonden, op het moment dat ze klaarstond om de confrontatie met de Unie aan te gaan. Ze hoeft dat niet alleen te doen: haar beide liefdes, Ky én Xander, staan aan haar kant.

Maar is dat genoeg om de machtige Unie aan te kunnen? Om een heel volk zijn keuzevrijheid terug te geven? En dan staat Cassia ook nog voor de moeilijkste keuze: Ky of Xander?

Ik was erg benieuwd hoe de trilogie zou gaan eindigen. En toen ik begon met het lezen van Reached, zat ik er ook gelijk weer lekker in. Dit boek was tenminste wel gelijk spannend en het wist me dus gelijk ook te boeien. Er gebeurt een wervelwind aan dingen en dat vond ik echt fantastisch. In dit laatste deel van de reeks wordt weer gebruik gemaakt van de switches tussen de personages, dit is wel op een manier gedaan die goed werkt. Zo kun je netjes elk persoon volgen. Het vult elkaar goed aan.

En ik kan nu dan ook zeggen dat ik Reached echt een fantastisch slot vindt voor de boeken en daarmee is het ook het beste deel. En het boek is ook niet voorspelbaar, aan het einde dacht ik echt ‘goh, echt zit het zo inelkaar!?’ Ik raad je zeker aan deze serie te lezen, ook al gaat het niet even soepeltjes hier en daar in Matched en Crossed, maar als je daar door heen prikt ben je aan het einde blij dat je de boeken toch gelezen hebt.