Recensie: Pandaogen – Joost van Bellen

Originele titel: Pandaogen
Auteur: Joost van Bellen
Uitgever: Karakter
Verschenen: 2014
Genre: Roman
ISBN: 9789045206851

Ik was natuurlijk gelijk al weer aangetrokken tot de mooie cover. Lekker strak en de papieren-versie (want hij is er natuurlijk ook in eBook formaat) heeft ook echt gaten in de letters zegmaar. Een soort dubbele cover. Die blauwe inkt zit op de pagina erachter. Dat vond ik toch wel heel erg leuk en werd automatisch benieuwd naar het verhaal. Deze keer maakte de cover ook echt zijn verhaal waar, er schuilt echt een fantastisch verhaal achter.

Eva Akkerman is bezig haar lang gekoesterde droom te verwezenlijken, ze staat op het punt internationaal door te breken als topmodel. Ze schittert op de catwalk, poseert voor de bekendste modefotografen en begeeft zich in het nachtleven.
Ze leeft in een wereld van pracht en praal, een wereld van uiterlijk vertoon waarin ze op handen wordt gedragen. Maar hoe verder ze erin ondergedompeld wordt, hoe meer ze erachter komt dat succes een donkere kant heeft.
Het vele reizen, de jetlags, het slaapgebrek, de hectiek, de drugs die haar op de been moeten houden en het moordende werkschema beginnen hun tol te eisen. Ze probeert dapper en verdoofd stand te houden, maar raakt het contact met de realiteit en de mensen die belangrijk voor haar zijn (waaronder een oudere dj en een popster in wording) langzaam kwijt. Als ze dan ook nog eens genadeloos met haar verleden geconfronteerd wordt, dreigt ze eraan onderdoor te gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst mijn vraagtekens bij het onderwerp zette. De mode-industrie interesseert me namelijk niet zo. Programma’s als Holland’s Next Top Model vindt ik eigenlijk alleen maar lopende reclameborden, maar juist deze gedachtegang klopte bij het boek. Eva vraagt zich inderdaad ook af of ze eigenlijk niet gewoon als middel wordt gezien om reclame te maken in plaats van een mens. Eva lijkt zichzelf op een gegeven moment te verliezen in de modewereld waar het je van de een op de andere dag kan maken of breken.

Het boek verveelde gewoon niet, het is spannend en het is ook best wel angstig. Er gingen allerlei vragen door mijn hoofd tijdens het lezen. Ik wilde zo graag weten hoe dit af zou gaan lopen. Het is totaal niet voorspelbaar, wat een groot pluspunt is. Eva is opzich een moeilijk persoon om te kunnen begrijpen en je in te verplaatsen. Maar je leeft wel met haar mee, sommige reacties zijn niet altijd even handig maar toch probeer je je in haar te verplaatsen. En de constante angst dat ze een gevoel van leegte en eenzaamheid heeft door de hoge druk. Kortom het is echt een mooi boek met veel emotionele punten, dit maakt het juist mooi. En de nadruk ligt er niet teveel op waardoor het ook nog echt een interessant verhaal is.